کمیسیون شکایات انتخاباتی اتهامات بر پنج عضوش را اعلام کرد

رئیس و کمیشنران کمیسیون شکایات انتخاباتی بجای گرفتن آماده‎گی‎ها برای برگزاری انتخابات آینده یک دیگر شان را به فساد اداری، بی تفاوتی و قانون شکنی متهم می‎کنند.

رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی در مورد دلایل برکناری پنج عضو این کمیسیون از سوی خودش به رسانه‎ها وضاحت داد.

وی اعضای برکنار شده این کمیسیون را متهم به فساد و تخطی از قانون کرد اما اعضای برکنار شده این کمیسیون اتهامات علیه خود شان را رد کرده و برعکس رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی را متهم کردند.

عبدالعزیز آریایی رئیس کمیسیون یاد شده روز دوشنبه در یک نشست خبری این اتهامات را بر کارمندان برکنار شده کمیسیون وارد کرد.

شماری از کارمندان کمیسیون های انتخاباتی

او افزود:

"تمرد ازحکم رئیس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان، ایجاد مشکل در برابر اصلاحات، قانون شکنی، بی پروایی در برابر اوامر کمیسیون و ساختن توطئه برضد این کمیسیون."

آقای آریایی گفت که این کارمندان بیشتر اوقات در وظایف شان حاضر نبوده و وظایف سپرده شده شان را هم به صورت درست انجام نداده‎اند.

آریایی این را نیز گفت که این کارمندان به اساس قانون انتخاباتاز وظایف شان برکنار کرده و دوسیه‎های فساد آنان را به ارگان‎های مربوط فرستاده‎است.

هر چند رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی از کدام ارگان و یا مقام دولتی نام نبرد اما گفت که این کارمندان در بیرون از کمیسیون حمایت می‎شدند و تلاش داشتند تا با ساختن توطئه به پروسه انتخابات آسیب برسانند.

در جمع کارمندان برکنار شده کمیسیون شکایات انتخاباتی معاون مسلکی دارلانشاً، ریسان بخش تحلیل و ارزیابی و منابع بشری، آمر اسناد و ارتباطات و مدیر حاضری شامل می‎باشند.

در این حال حمیرا حقمل معاون این کمیسیون و محمد علی ستیغ رئیس دارلانشا اتهامات وارد شده بالای کارمندان برکنار شده از سوی رئیس این کمیسیون را رد کردند.

حمیرا حقمل

آنان بر عکس رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی را به فساد اداری، تخطی از قانون، بی کفایتی، برخورد نادرست و استفاده غیر قانونی از صلاحیت هایش متهم کردند.

خانم حقمل معاون کمیسیون در مورد گفت:

"در مورد مسئله که کمیسیون شکایات انتخاباتی تصمیم گرفته است یک فیصله سیاسی و پرازغرض است جنبه قانونی ندارد، بلکه سراسر نقض قوانین و قانون شکنی است."

از سوی هم محمد علی ستیغ رئیس دارلانشاً کمیسیون یاد شده می‎گوید که برخی از کارمندان برکنار شده از سوی رئیس جمهور تعین شده بودند و به اساس قانون برکناری آنان از صلاحیت رئیس جمهور است نه از رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی.

نهادهای ناظر انتخابات در این بخش روی شفافیت تاکید کرده و هر گونه تخطی را به زیان پروسه انتخابات می‎دانند.

محمد نعیم ایوب زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان به رادیو آزادی گفت:

"اصلاحات داخلی در کمیسیون شکایات انتخاباتی یک عمل نیک است، اما موقف گیری‎ها و دیالوگ‎ها به نفع کمیسیون نیست نمی‎دانم جنجال‎ها در چه حد است اما برای شفافیت ضروری است که یک سلسله تصامیم گرفته شود تا به انتخابات آینده آماده شوند."

هرچند کمیشنران کمیسیون‎های انتخاباتی پس از بحث و جنجال‎ها میان دولت، نهادهای مدنی و نهادهای انتخاباتی تعین شدند اما دیده می‎شود که هنوزهم در بخش‎های تخنیکی، مسلکی و تشکیلاتی این کمیسیون‎ها مشکلات موجود است.

رئیس جمهور غنی در سخنرانی‎هایش همواره روی اصلاحات در این کمیسیون‎ها تاکید کرده و گفته‎است که به هیچ کس اجازه نمی‎دهد که در امور انتخابات مداخله کند.

جاوید حسن زاده