لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

نگرانی شماری از نهادهای مدنی در مورد عدم هماهنگی در کمیسیون‎های انتخاباتی


شماری از نهادهای مدنی می‎گویند که اگر در کمیسیون‎های انتخاباتی هماهنگی و جدیت به وجود نیاید، انتخابات ولسی جرگه و شورای ولسوالی‎ها در زمان تعیین شده آن برگزار نخواهد شد.

آنان در نشست مشترک که به ابتکار یک نهاد اجتماعی تحت نام "کانون اصلاحات" روز چهارشنبه در کابل برگزار شده بود از نبود بودجه، امنیت و پائین بودن ظرفیت در کمیسیون‎ها ابراز نگرانی کردند.

ایوب زاده: برخورد دوگانه نشان می‎دهد که برای یک انتخابات قبول شده تفاهم وجود ندارد.
ایوب زاده: برخورد دوگانه نشان می‎دهد که برای یک انتخابات قبول شده تفاهم وجود ندارد.

محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا نگرانی‌اش را در رابطه به پروسه انتخابات این‌گونه بیان کرد:​

"برخورد دوگانه از آدرس حکومت، برخی نهادهای مدنی و شماری احزاب سیاسی نشان می‎دهد که برای یک انتخابات قبول شده میان شرکای انتخاباتی هیچ‌گونه تفاهمی وجود ندارد، هر کدام در این بخش به اصلاحات از دیدگاه خود شان نظر می‎کنند. زمانی‎که میان‌شان تفاهم مشترک وجود نداشته باشد این توقع را نباید داشت که اصلاحات آمده و به سوی انتخابات برویم."

مسئولان نهادهای مدنی می‎گویند که مقامات حکومت وحدت ملی از سال ۲۰۱۴ میلادی به این‌سو گفته‎اند که برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها از اولویت‎های آنان می‎باشد و تلاش دارند تا تدابیر شان را در بخش مالی، تخنیکی، مسلکی، امنیتی و فرهنگی بیشتر وجدی‌تر سازند.

آنان می‎گویند که کمیسیون مستقل انتخابات قبلاً ۱۶ سرطان سال ۱۳۹۷ را تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها اعلام کرده‎است، اما دیده می‎شود که هیچ‌گونه آماده‎گی در این بخش گرفته نشده و حتی تشکیلات داخلی کمیسیون‎ها تکمیل نشده‎است.

در این نشست وسیمه بادغیسی مسئول بخش عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات و علی رضا روحانی به نماینده‎گی از کمیسیون شکایات انتخابات نیز دعوت شده بودند.

انتخابات ۲۰۱۴ در افغانستان
انتخابات ۲۰۱۴ در افغانستان

خانم بادغیسی گفت کارهای که آن را کمیسیون مستقل انتخابات بر اساس قانون انجام می‎داد تا حدی زیاد تکمیل شده و تلاش‎ها برای کارهای باقی مانده ادامه دارد.

او افزود:

"کمیسیون تصمیم گرفته‎است که باید بر اساس قانون همه منابع بشری توسط کمیسیون انتخابات استخدام شود و همچنان کمیسیون می‎خواهد که تکنالوژی را برای سیستم بایومتریک رأی دهنده‎گان آماده سازد. برعلاوۀ آن ارزیابی حوزه‎های انتخاباتی در ۲۰ ولایت تکمیل شده‎است."

همچنان نماینده کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت کارهای آنان به مشوره ادارات ذیربط دولتی و غیر دولتی به پیش می‎رود.

این در حالیست که پیش از این اعضای ولسی جرگه نیز بر کارکرد کمیسیون‎های انتخاباتی انتقاد کرده و مسئولان کمیسیون‎ها را برای پاسخ‌گویی به این جرگه فراه خوانده بودند، اما آنان در نشست استجوابیه ولسی جرگه حضور نیافتند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG