لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۴

جبهۀ ملی نوین: برکناری وریماچ برای اعتماد و آوردن اصلاحات یک فرصت مهم است


جبهۀ ملی نوین افغانستان برکناری رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات را برای ایجاد فضای اعتماد و آوردن اصلاحات، یک فرصت مهم می‌داند.

پس از برکنار شدن رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات، شماری از جریان‌های سیاسی کشور از این اقدام استقبال کردند.

جبهه ملی نوین افغانستان که خود را اپوزیسیون حکومت می‌داند می‌گوید، کمیشنران فعلی کمیسیون‌های انتخاباتی بدون مشوره با آنان انتخاب شده و در صورت آوردن تغییر، فرصت‌های بیشتر برای شفافیت مهیا می‌شود.

انورالحق احدی رئیس این جبهه روز یکشنبه در یک نشست خبری گفت، هم اکنون روند کاری در کمیسیون انتخابات بگونۀ شفاف به پیش برده نمی‌شود.

انوارالحق احدی
انوارالحق احدی

او افزود:

"مدیریت پاک دارالانشای کمیسیون برای شفافیت انتخابات حتمی است، به نظر جبهه ملی نوین افغانستان امورات این کمیسیون به گونه شفاف اداره نمی‌شود روز گذشته که وریماچ از سمت‌اش برکنار شد با تمام احترام به شخصیت وی، این یک اقدام خوب بوده و ما خواستار تغییرات بیشتر هستیم."

این در حالیست که روز شنبه یک منبع حکومتی به رادیو آزادی گفته‌است که امام محمد وریماچ رئیس دارلانشای کمیسیون مستقل انتخابات به اتهام فساد و سوئ استفاده از صلاحیت وظیفوی، از سمت‌اش برکنار شده‌است.

سه هفته پیش شورای تفاهم جریان‌های سیاسی افغانستان خواستار آوردن اصلاحات عمیق در کمیسیون‌های انتخاباتی شده بود.

مسعود ترشتوال سخنگو و عضو این شورا و شورای حراست و ثبات افغانستان به رادیو آزادی گفته بود ناهماهنگی میان کمیشنران انتخابات، ظرفیت پایین آنان و موارد دیگری از دلایل عمده‌ایست که ایجاب اصلاحات را می‌کند.

اما شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند، اکنون که زمان برگزاری انتخابات آینده اعلان شده تأکید بیشتر بر برکناری کمشینران خلاف اصول است.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید، بحث‌های بیشتر در مورد کمیشنران پروسه انتخابات را زیان می‌رساند.

یوسف رشید
یوسف رشید

"وقتیکه کمیته گزینش کار می‌کرد و قانون ایجاد می‌شد، بزرگان سیاسی و احزاب خاموش بودند اکنون که خواستار تغییر در کمیشنران اند آن هم که زمان برگزاری انتخابات اعلان شده بدون این که زمان برگزاری انتخابات آینده را به تأخیر روبه‌رو کند دیگر نتیجه‌یی ندارد."

اما آقای احدی می‌گوید که حکومت نمی‌تواند نگرانی جریان‌های سیاسی در مورد انتخابات را رفع کند پس باید یک کمیته نظاراتی ایجاد شود تا مورد قناعت همه باشد.

اما حکومت نگرانی‌ها را پیش از وقت می‌داند و می‌گوید که حکومت برای امنیت انتخابات آینده امکانات مالی و تأمین شفایت کار می‌کند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG