وزارت داخله: حمله انتحاری روز سه شنبۀ کابل توسط یک کودک انجام شده‌است

عکس از حملۀ انتحاری روز سه شنه «۰۹ عقرب ۱۳۹۶» در منطقه وزیر محمد اکبر خان کابل

وزارت داخله افغانستان بر اساس گزارش‌های اولیه تأیید می‌کند که حمله انتحاری روز سه شنبه «۰۹ عقرب ۱۳۹۶» در کابل توسط یک کودک انجام شده‌است.

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت امروز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت، بررسی و معاینات روی جسد متلاشی شده فرد انتحاری به‌خاطر مشخص شدن هویت وی ادامه دارد.

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان

وی افزود:

"آنچه را که ما از جسد متلاشی شدۀ شخص انتحاری برداشت کردیم بلی، حدود ۱۳ تا ۱۴ سال سن شاید داشته باشد، این یک جرم جنگی است، استفاده از کودکان جرم جنگی است و این را ما تقبیح می‎کنیم."

در این حمله انتحاری که عصر روز سه شنبه در ساحه وزیر محمد اکبر خان شهر کابل صورت گرفت، ۴ تن کشته و بیش از ۲۰ تن دیگر زخمی شدند، برخی از رسانه‌ها تعداد کشته شده‌ها در این رویداد را ۷ تن گفته‎اند.

مسئولیت این حمله را گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش بر عهده گرفته‎است.

وزارت داخله افغانستان گفته‎است، پیش از این نیز مخالفان مسلح دولت از کودکان در جنگ علیه حکومت افغانستان استفاده کرده‎اند.

به‌گفته وزارت امور داخله، سال گذشته یک پسر و یک دختر نوجوان پیش از این‎که مواد انفجاری جاسازی شده در بدن‌‌شان را منفجر سازند، خود را به نیروهای امنیتی تسلیم کردند.

طالبان مسلح پیش از این استفاده از کودکان را در جنگ‌ها رد کرده‎اند.

در همین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان استفاده از کودکان را در جنگ‌ها، جنایت جنگی می‎خواند.

بلال صدیقی سخنگوی این کمیسیون روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت، طرف‌های درگیر جنگ باید از کودکان استفاده نکنند.

بلال صدیقی سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

وی می‌گوید‎:

"کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از استخدام کودکان در منازعات مسلحانه در کشور ابراز نگرانی می‌کند و این خود یک جنایت جنگی است، امیدوار هستیم که طرفین منازعات مسلحانه از کودکان استفاده نکنند."

برخی عالمان دین نیز می‌گویند، بر اساس دستورات دینی، استفاده از کودکان در جنگ مردود است.

مولوی سمیع‌الله ریحان یکی از این عالمان دین به رادیو آزادی گفت، مطابق احکام دین مخالفان مسلح دولت و تمام طرف‌های درگیر جنگ باید از استفادۀ کودکان دست بکشند.

گزارش: نصرت پارسا