محور ملی: ارادۀ برای آوردن اصلاحات انتخاباتی از سوی حکومت وجود ندارد

محور ملی مردم افغانستان هشدار می‌دهد که اگر حکومت برای تغییر اعضای کمیسیون مستقل انتخابات دست به کار نشود، گام‌های جدی تری را برخواهند داشت.

انتقادها به اراده حکومت برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها و کارکردهای کمیسیون مستقل انتخابات از سوی احزاب سیاسی بیشتر شده‌است.

محور ملی مردم افغانستان نیز روز "پنجشنبه ۱۱ عقر سال ۱۳۹۶" با برگزاری نشستی در کابل گفت، اراده‌ای برای آوردن اصلاحات انتخاباتی از سوی حکومت وجود ندارد و نباید با حضور کمیشنران موجود در کمیسیون مستقل انتخابات انتظار انتخابات شفاف را داشت.

شیوای شرق عضو شورای رهبری محور ملی مردم افغانستان پس از این نشست به رادیو آزادی گفت، حکومت باید با حذف کمیشنران موجود از کمیسیون مستقل انتخابات، زمینه را برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها فراهم بسازد.

شیوای شرق

او افزود:

"ما تأکید بر اصلاحات بنیادی، تغییر کمیشنران، ارائه یک طرح تخنیکی که اصلاحات را در ساختار نهادهای انتخاباتی نهادینه سازد و رفتن به یک چارچوب نظارت ملی در مشارکت با شورای احزاب سیاسی و جریان‌های سیاسی شکل گرفته باشد داریم و اگر طرح ما در نظر گرفته نشود گام سومی نسبت به آینده افغانستان را خواهیم برداشت."

آقای شرق می‌گوید، طرحی را برای چگونگی پدید آوردن اصلاحات و برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به حکومت پیشنهاد می‌کنند.

وی تأکید می‌ورزید که اگر به خواست‌های آنان در این طرح توجه نشود، گام‌های بعدی را به‌خاطر سرنوشت سیاسی کشور خواهند برداشت اما درین باره جزئیات بیشتر نداد.

در چند ماه اخیر شماری از ناظران انتخاباتی، فعالان مدنی و احزاب سیاسی کارکرد کمیسیون انتخابات را زیر پرسش برده‌اند.

آنان اعضای این کمیسیون را به دستورگیری از حکومت و عدم داشتن تجربه و تخصص کاری متهم می‌کنند.

دو روز پیش عطا محمد نور والی بلخ نیز گفته‌است اگر در کمیسیون مستقل انتخابات اصلاحات نیاید نتایج انتخابات از هم اکنون روشن است.

اما شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری در بارۀ چنین انتقادها این‌گونه پاسخ می‌دهد:

شاه حسین مرتضوی

"کمیسیون مستقل انتخابات و نهادهای انتخاباتی در اجرآت خود مستقل استند و هیچ کسی حق مداخله را در آن ندارد، اعضای کمیسیون‌ها بر اساس یک میکانیزم و طرز العمل شفاف انتخاب شده و رسانه‌ها و نهادهای جامعه مدنی از شیوه گزینش آنان نظارت کرده‌اند، اراده سیاسی از سوی حکومت برای برگزاری انتخابات وجود دارد و بسیاری از شخصیت‌ها قضاوت زود هنگام می‌کنند بهتر است به‌جای این دیدگاه‌های اصلاح گرایانه خود را با کمیسیون شریک سازیم. اضافه است."

در این میان یوسف رشید که در نشست محور ملی مردم افغانستان اشتراک داشت می‌گوید اگر وضعیت چنین ادامه یابد، تمایل مردم به اشتراک در انتخابات کمتر شده و انتخابات طوریکه لازم است برگزار نخواهد شد.

گزارش: نطیفه محبوبی