لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۳

کمیسیون انتخابات: الکترونیکی شدن روند انتخابات آینده ناممکن است


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که به دلیل کوتاهی زمان و عدم فراهم شدن سهولت‌های تخنیکی ممکن روند رأی‌دهی در انتخابات آینده نیز به شکل کاغذی باشد.

نجیب‌الله احمدزی رئیس این کمیسیون روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، از جمع ۱۳ کمپنی که در رابطه به الکترونیکی نمودن روند انتخابات تعهد نموده بودند، تنها یک کمپنی به آنان اسناد را سپرده‌است که به‌گفته آقای احمدزی آن هم مطابق با معیارها نبود.

وی افزود که با در نظرداشت شرایط کنونی الکترونیکی شدن روند رأی‌دهی انتخابات آینده ممکن به نظر نمی‌رسد.

نجیب الله احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
نجیب الله احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

وی افزود:

"گزارش نهایی را که تیم تخنیکی برای ما سپرد در آن واضح نوشته شده‌است که در شرایط کنونی تنها شناسایی رأی دهنده‌گان توسط تکنالوژی ممکن است، اما رأی‌دهی و یا شمارش در شرایط کنونی به دلیل عدم سیستم انترنت و برخی ملحوظات دیگر در افغانستان ناممکن است."

آقای احمدزی می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات جهت دریافت راه بدیل برای انتخابات آینده، روی چند طرح جدید با حکومت و نهادهای مدنی مشوره‌ها را آغاز کرده‌است.

این در حالیست که کمیسیون مستقل انتخابات حدود شش ماه قبل اعلام کرد که انتخابات آینده ریاست جمهوری و شوراهای ولسوالی‌ها با استفاده از تکنالوژی به شکل الکترونیکی برگزار خواهد شد.

مسئولین این کمیسیون همچنان گفته بودند که استفاده از چنین تکنالوژی در انتخابات، ۹۰ درصد شفافیت را در این روند ایجاد خواهد کرد.

اما از همان زمان انتقاد برخی نهادهای ناظر انتخابات این بود که کمیسیون مستقل انتخابات ظرفیت این را ندارد که انتخابات آینده را با استفاده از تکنالوژی و به زمان معین آن برگزار کند.

حدود یک هفته قبل "شورای تفاهم جریان‌های سیاسی" با انتقاد از فعالیت‌های کمیشنران کمیسیون‌های مستقل انتخابات گفت که کمیشنران فعلی توانایی برگزاری انتخابات شفاف را ندارند و به‌گفته این شورا باید از وظایف‌‌شان برکنار شوند.

بر اساس تاریخ اعلان شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها قرار است در ۱۶ سرطان سال آینده خورشیدی برگزار شود.

در عین حال یوسف رشید رئیس اجرائیوی "فیفا" یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید که استفاده از تکنالوژی در انتخابات یک تصمیم خیالی و بدون برنامه‌ریزی بود و به‌گفته وی اکنون کمیسیون مستقل انتخابات، حکومت و جامعه جهانی باید در مورد عدم استفاده از آن به مردم پاسخ دهند.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی "فیفا" یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان
یوسف رشید رئیس اجرائیوی "فیفا" یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

وی افزود:

"همه آنان در همان زمان این تصمیم را به‌گونه درست نگرفتند، شش ماه وقت مردم را ضایع کردند انتخابات را به تعویق انداختند شش ماه بدون کدام دست آورد به پیش رفت و اکنون بدبختانه در موقعیتی که شش ماه قبل قرار داشتیم در همان موقیت هستیم، اکنون نهادی باید در مورد سیستم کاغذی پاسخگو باشد، اما هیچ مرجع این مسئولیت را بر عهده نمی‌گیرد."

آقای رشید می‌گوید که وضعیت جاری در رابطه به انتخابات نه‌تنها نهادهای ناظر انتخابات را بلکه مردم را نیز نگران ساخته‌است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG