لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۶

شورای تفاهم جریان‌های سیاسی: رهبری کمیسیون‌های انتخاباتی استقلالیت ندارند


شورای تفاهم جریان‌های سیاسی می‌گوید، رهبری کمیسیون‌های انتخاباتی استقلالیت ندارند و نمی‌توانند انتخابات شفاف را برگزار کنند.

شورای تفاهم جریان‌های سیاسی ادعا می‌کند رهبری کمیسیون‌های انتخاباتی در کنار نداشتن صلاحیت برای برگزاری انتخابات شفاف ظرفیت لازم را نیز ندارند.

صدیق پتمن یک عضو هیئت رهبری این شورا روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، نیاز است تا برای برگزاری یک انتخابات شفاف میکانیزم‌های جدید ایجاد شوند و در کمیسیون‌های انتخاباتی تغییرات به میان آید.

وی این کمیسیون‌ها را متهم ساخت که مستقل نیستند و از ارگ دستور می‌گیرند.

او گفت:

"ما خواهان برگزاری انتخابات شفاف هستیم و باید برای برگزاری چنین انتخابات یک سلسله میکانیزم‌ها ایجاد شود، افراد متعهد به کمیسیون‌ها بیایند، اشخاص فعلی نه متعهد به برگزاری انتخابات شفاف هستند و نه به آن باور دارند، حکومت کاملاً مداخله کرده و انتخابات را مهندسی می‌کند و کمیسیون‌های انتخاباتی به دستور ارگ عمل می‌کنند."

شورای تفاهم جریان‌های سیاسی که به‌ تازه‌گی از یکجا شدن چند حزب و جبهه سیاسی شکل گرفته از حکومت این‌کشور خواست تا برای برگزاری انتخابات شفاف عقد قرار دادهای سیستم‌های الکترونیکی را به تأخیر نیندازد.

به گفته اعضای این شورا باید به احزاب سیاسی نیز در کمیسیون‌های انتخاباتی سهم داده شود.

مسعود ترشتوال یک عضو دیگر شورای تفاهم جریان های سیاسی در این نشست گفت که نبود هماهنگی میان کمیسیون‌های انتخاباتی، فساد موجود و نبود ظرفیت از مشکلاتی اند که باور مردم را نسبت به این کمیسیون‌ها صدمه زده‌است.

وی گفت، شورای آنان بخاطر رفع این مشکلات طرحی را نیز آماده ساخته‌است.

اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با رد این ادعا ها می‌گوید که تمامی فیصله‌‌ها در امور مربوط از سوی رهبری کمیسیون‌ها صورت می‌گیرند.

گلا جان عبدالبدیع صیاد سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به رادیو آزادی گفت هیچ مداخلۀ از سوی ارگ در کار آنان صورت نمی‌گیرد.

گلا جان عبدالبدیع صیاد
گلا جان عبدالبدیع صیاد

او افزود:

"در کمیسیون افراد شایسته و چهره‌های مشهور کار می‌کنند به اساس یک پروسه شفاف در کمیسیون تعین شده‌اند، تاریخ برگزاری انتخابات را نیز مستقلانه اعلام کردیم و در تصمیم گیری‌های خود به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم که مداخله کند."

آقای صیاد افزود با آن‌که نگرانی‌های از کمبود بودجه و مشکلات امنیتی وجود دارند اما کمیسیون مستقل انتخابات تلاش می‌کند تا انتخابات را به گونه شفاف و عادلانه برگزار کند.

قرار است انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در ۱۶ ماه سرطان سال آینده خورشیدی برگزار شود.

XS
SM
MD
LG