خلیلی: آیا یک بستری به نام شورای عالی صلح تمام بار صلح را به دوش بکشد؟

شورای عالی صلح افغانستان با توجه به مشکلات موجود فرا راه صلح می‌گوید، این شورا به تنهایی برای پیش برد این روند، ضعیف است.

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، هر چند حکومت افغانستان به عنوان یک ارگان بی‌طرف، تمام صلاحیت‌ها را به این شورا سپرده اما به گفته رئیس این شورا تا زمانی که اجماع ملی در این باره به میان نیاید، شورای عالی صلح به تنهایی نخواهد توانست تا تلاش‌های صلح را به موفقیت برساند.

کریم خلیلی رئیس این شورا می‌گوید، به این هدف، با حزب اسلامی، جمعیت اسلامی، شورای حراست و ثبات و برخی دیگر از حرکت‌ها و جریان‌های سیاسی مشوره‌های را انجام داده‌اند تا تلاش‌های صلح زیر یک چتر قرار گیرد که حمایت همه جانبه را با خود داشته باشد.

آقای خلیلی روز "یکشنبه ۱۴ عقرب سال ۱۳۹۶" در یک نشست با خبرنگاران در کابل گفت، پروسه صلح باید مجموعه افکار جامعه باشد تا این که از آن استفاده عملی صورت گیرد.

کریم خلیلی

او گفت:

"این صلح که ضرورت جدی مردم ما است با چه شیوه تعقیب کنیم، آیا فقط یک بستری به نام شورای عالی صلح تمام این بار را به دوش بکشد، من احساس می‌کنم که این پروسه یک پروسه ملی است، تا یک اجماع ملی در پیشبرد این پروسه نباشد، این پروسه آنقدر سنگین و بزرگ است که یک بستر به نام شورای عالی صلح شاید خیلی ناتوانی کند."

وی می‌گوید، پس از تکمیل شدن استراتژی جدید این شورا، اقدامات عملی برای صلح آغاز شده‌است.

این شورا اقدامات عملی در راستای استراتژی جدید خود را در حالی آغاز می‌کند که به باور برخی کارشناسان، شورای عالی صلح در هفت سال گذشته نتوانسته تا از یک موضع قوی برای گفت‌وگوهای صلح با طالبان مسلح کار کند.

به گفته اعضای شورای عالی صلح، استراتژی جدید این شورا جنبه‌های عملی و کاری دارد و باید این شورا برای ترویج صلح و رسیدن به اجماع ملی و برقرار کردن رابطه با مخالفان مسلح دولت و جستجوی راه‌های عادلانه، اقدامات جدی انجام دهد.

استراتژی جدید شورای عالی صلح حدود دو ماه پیش از سوی این شورا به تصویب رسید که بر اساس آن، برای هر ولایت میکانیزم و طرزالعمل‌های جداگانه در نظر گرفته شده‌است.

از آغاز فعالیت شورای عالی صلح هفت سال سپری می‌شود اما حدود چهار ماه پیش این شورا با تشکیل جدید به کار آغاز کرد و همچنان تلاش‌ها برای به میان آوردن اجماع ملی را نیز آغاز کرده‌است.

با این حال، اکرم خپلواک رئیس دارلانشای شورای عالی صلح می‌گوید، برای گفت‌وگوهای صلح با طالبان از هر گونه میکانیزم استفاده خواهد شد و حکومت در این باره حمایت‌های خوب جامعه جهانی را با خود دارد.

اما به گفته آقای خپلواک، افغانستان با یک مشکل دیگر از سوی برخی حلقات بیرونی روبه‎‌رو است.

اکرم خپلواک

او افزود:

"از همه مهم این که ما با چی نوع تهدید روبه‌رو هستیم آن مرحله دوم جنگ و افراطیت است، این مرحله داعش و برخی حلقات بیرونی است، طالبان جنگجویان خود را از مناطق دور دست استخدام می‌کند و بسیار کم آموزش دیده هستند، اما بر عکس داعش و حلقات بیرونی در پوهنتون‌ها و مراکز علمی به گونه جدی کار می‌کند."

در حالی که در این نشست، شماری از مسئولان و نماینده‌های رسانه‌ها، شورای عالی صلح را بیشتر به انجام کارهای نمایشی متهم کردند اما مسئولان شورای عالی صلح می‌گویند، میان گروه‌های مسلح مخالف دولت و حکومت افغانستان یک علاقمندی برای صلح وجود دارد اما به گفته آنان در این باره نیاز است تا یک بستر مناسب، به میان بیاید.

عطا الرحمان سلیم معاون این شورا می‌گوید، برای ایجاد بستر و فضای مناسب در این باره پنج کمیته در شورای عالی صلح تشکیل شده که در آن اقشار مختلف جامعه شامل اند.

گزارش: نصرت پارسا