لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

دین محمد: روابط با پاکستان با دقت، اما بدون ضیاع وقت بهبود یابد


برخی از رهبران جهادی و چهره‌های سیاسی که در نشست‌های مشورتی رئیس جمهور غنی اشتراک دارند می‌گویند که حکومت افغانستان بر اساس برخی شرایط مذاکرات با پاکستان را ادامه می‌دهد.

شماری از رهبران جهادی و بزرگان سیاسی که در برخی از نشست‌های مشورتی رئیس جمهور افغانستان اشتراک دارند می‌گویند که حکومت این کشور می‌خواهد روابط‌اش با پاکستان را به شرط اقدامات صادقانه آن کشور ادامه دهد.

عزیزالله دین محمد یکی از این چهره‌ها و معاون شورای عالی صلح روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که به حکومت افغانستان مشوره داده شد تا در رابطه به مذاکرات با پاکستان، برخی کشورهای منطقه را نیز در جریان گذاشته و اعتماد آنان را بدست آورد.

وی گفت که سفر رئیس جمهور غنی به هند نیز به هدف بخش از این مشوره‌ها و به مقصد تقویت موقف افغانستان در بحث صلح انجام شد.

حاجی دین محمد
حاجی دین محمد

او افزود:

"در مجموع بر دوستان و کسانی‌که در اجماع مبارزه با تروریزم با افغانستان شامل اند بالای آنان اعتماد شود و در عین زمان با آنان گفت‌وگوهای سازنده صورت گیرد تا باعث شود موقف افغان‌ها در خصوص صلح و مبارزه با تروریزم مستحکم گردد."

وی افزود، تأکید بر این است که روابط و مذاکرات با پاکستان باید به دقت و بدون ضیاع وقت انجام شود.

این در حالیست که روز سه شنبه رئیس جمهور محمد اشرف غنی برای گفت‌وگو در رابطه به وضعیت افغانستان و منطقه سفر یک روزه به هند داشت.

هرچند اسلام‌آباد همواره از روابط نزدیک کابل با دهلی نو ابراز نگرانی کرده، اما مقامات افغان می‌گویند که گسترش روابط و جلب اعتماد کشورهای منطقه برای تقویت بخشیدن به موقف افغانستان و وارد کردن فشار بر پاکستان یک امر ضروری است.

افغانستان در حاشیۀ نشست چهارجانبه که حدود دو هفته قبل در عمان برگزار شد، گفت‌وگوها با پاکستان را پس از یک وقفه طولانی از سر گرفت.

این نشست که در رابطه به صلح افغانستان در حضور نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین برگزار شد افغانستان را امیدوار ساخت تا این نشست بتواند پالیسی پاکستان در قبال این کشور را تغییر دهد.

درین حال نجیب آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفت که آقای غنی بر اساس مشوره‌ها مذاکرات با پاکستان را آغاز کرده‌است.

نجیب آزاد
نجیب آزاد

او افزود:

"به تاریخ اول همین ماه رئیس جمهور با رهبران جهادی و برزگان سیاسی نشست مشورتی داشت. رئیس جمهور در این نشست گفت که بر بنیاد پیشنهادات آنان ما مذاکرات دولت با دولت را با پاکستان آغاز کرده‌ایم و امیدواریم که در پالیسی پاکستان تغییر بیاید تا این کشور در امر مبارزه با تروریزم و تأمین صلح در افغانستان نقش مهم را ایفا کند."

هرچند مقامات افغان در مورد این که مذاکرات با پاکستان چه وقت و در کجا آغاز خواهد شد چیزی نمی‌گویند، اما مقامات پاکستانی از قبل رئیس جمهور غنی را به آن کشور دعوت کرده‌اند.

عزیز الله دین محمد معاون شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که بر اساس معلومات وی سفر رئیس جمهور غنی به پاکستان به صداقت و اقدامات لازم اسلام‌آباد بستگی دارد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG