لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

شورای صلح با موضع عبدالله در مورد افزودن رهبران طالبان در لیست سیاه، مخالفت کرد


شورای عالی صلح افغانستان با موضع‌گیری رئیس اجرائیه مبنی بر شامل شدن رهبری طالبان در لیست سیاه، مخالفت کرد.

عزیز الله دین محمد معاون این شورا امروز دوشنبه «۰۸ عقرب ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، آنان طرفدار شامل شدن رهبری طالبان در لیست تعزیرات سازمان ملل‌متحد نیستند و هیچ زمانی این پیشنهاد را نکرده‎اند.

آقای دین محمد هرچند تبصره بیشتر بالای فیصله حکومت نکرد، اما ابراز امیدواری کرد تا پیش از گنجانیده شدن نام رهبری طالبان در لیست تعزیرات، به یک نتیجه با این گروه برسند.

عزیزالله دین محمد
عزیزالله دین محمد

او افزود:

"ما منحیث عضو شورای عالی صلح طرفدار شامل شدن افراد جدید در لیست تعزیرات نیستیم، اما این نظر حکومت است لیکن امیدواریم تا پیش از گنجانیده شدن نام رهبری طالبان در لیست تعزیزات، به یک نتیجه با این گروه برسیم."

این در حالیست که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه در دیدار با رئیس کمیته تعزیرات شورای امنیت ملل‌متحد پیشنهاد کرده که طالبان قاتلین مردم افغانستان هستند و باید رهبر‌ شان ملا هبت‌الله و دیگر اعضای بلند پایه این گروه در لیست تعزیرات شورای امنیت شامل شوند.

یک منبع حکومتی که نخواست نامش گرفته شود به رادیو آزادی گفته‎است، غیرت عمروف رئیس کمیته وضع تعزیرات شورای امنیت ملل‌متحد به رئیس اجرائیه اطمینان داده که هر مقامی طالبان را که حکومت افغانستان خواهان شمولیت نام وی در لیست تعزیرات باشد، شامل خواهد کرد.

یک سال پیش، رئیس جمهور غنی هم خواهان درج نام ملا هبت‌الله در فهرست سیاه سازمان ملل‌متحد شده بود.

این در حالیست که حکومت افغانستان هم بر وضع تعزیرات تأکید می‎کند و هم بر گفت‌وگوهای صلح.

حکومت به این باور است که وضع تعزیرات می‎تواند از یک‌سو طالبان را تضعیف کند و از سوی دیگر زمینه گفت‌وگوهای صلح مساعد خواهد شد.

زابلی: پالیسی دوگانه حکومت در برابر طالبان ناکام است.
زابلی: پالیسی دوگانه حکومت در برابر طالبان ناکام است.

اما شماری از اعضای مشرانو جرگه افغانستان از جمله زلمی زابلی سیاست دوگانه حکومت را ناکام می‎خواند.

او افزود:

"پالیسی دوگانه حکومت در برابر طالبان ناکام است، تا هنوز درب گفت‌وگوهای صلح به کلی بسته نشده و این اقدام حکومت برای طالبان و حامیان‌شان بهانه می‎بخشد تا از جنگ دست نکشند."

وی تأکید دارد که سیاست مذاکره بهترین گزینه برای پیروز شدن پروسه صلح است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG