نیکلسن: روسیه نباید در مورد نفوذ داعش از افغانستان نگرانی داشته باشد

قوماندان عمومی قوای بین المللی در افغانستان گفته است که روسیه نباید در مورد نفوذ گروه داعش از خاک افغانستان به آسیای میانه نگرانی داشته باشد.

قوماندان عمومی قوای امریکا و ناتو در افغانستان جنرال جان نیکلسن می‌گوید در نگرانی‌های روسیه به‌خاطر نفوذ گروه داعش از سوریه و افغانستان به آسیایه میانه، با روسیه همنوا نیست.

مقامات افغان در مورد ارتباطات روسیه و طالبان با احتیاط سخن می‌گویند.

"مقامات افغان در مورد ارتباطات روسیه و طالبان با احتیاط سخن می‌گویند."

وزیر دفاع افغانستان جنرال طارق شاه بهرامی روز پنجشنه در حاشیه اجلاس وزاری دفاع کشورهای ناتو در بروکسل به رادیو آزادی گفت شواهد مؤثق در مورد ارتباط روسیه با طالبان در دست نیست.

طارق شاه بهرامی

او افزود:

"این خبر در حد آوازه می‌باشد. موقف حکومت افغانستان اینست که در این مورد تحقیق می‌کند و می خواهد واقعیت را پیدا کند که آیا این خبر حقیقت دارد یا خیر؟ تا حال ثبوت و شواهد در این مورد در دست نیست."

اما مقامات غربی در مورد ارتباط روسیه با طالبان به وضاحت سخن می‌گویند و در این رابطه سرمنشی ناتو ینس ستولتنبرگ هم قبلاً نگرانی خود را ابراز کرده بود.

قوماندان عمومی قوای امریکا و ناتو در افغانستان جنرال جان نیکلسن در صحبت اختصاصی با رادیو آزادی از روسیه خواست که از تلاش‌ها برای دادن مشورعیت به طالبان دست بکشد.

حان نیکلسن

او افزود:

"ما در این مورد با روسیه منافع مشترک داریم که گروه داعش از سوریه و افغانستان به آسیای میانه نفوذ نکند و این کار صورت نخواهد گرفت. حکومت‌های امریکا و افغانستان در داخل افغانستان به داعش شکست خواهند داد. وما باید در بخش منافع مشترک یکجا کار کنیم ولی با این تلاش‌های روسیه که می خواهد به طالبان مشروعیت بدهد و از این طریق در افغانستان سبب بی ثباتی شود مخالفت می کنیم."

جنرال نیکلسن از روسیه خواست بر عوض این کار با حکومت مشروع افغانستان روابط خود را نزدیکتر بسازد.

نماینده ملکی ناتو در افغانستان نیز می گوید از سرایت نا امنی‌های افغانستان به آسیای میانه ترس دارد.

کور نیلیوس سیمرمن در حاشیه اجلاس وزرای دفاع ناتو در بروکسل به رادیو آزادی گفت روسیه از نفوذ گروه‌های تروریستی، قاچاق مواد مخدر و دیگر فعالیت‌های غیر قانونی از افغانستان به آسیای میانه نگرانی دارد.

اما سیمرمن به رادیو آزادی اظهار داشت که این مشکل می تواند با همکاری‌های منطقوی حل شود.

او افزود:

"به نظر من راه بیرون رفت از این حالت یک پروسه چند جانبه می باشد که کشورهای همسایه افغانستان در آن دخیل باشند و این پروسه که بدون شک رهبری آن باید بدست افغانستان باشد این پیغام را می رساند که ثبات در افغانستان و منطقه به نفع همه می باشد. ما هم اکنون در یک حالتی قرار داریم که همه در آن بازنده هستند. پس بیایید بسمت حالتی حرکت کنیم که همه در آن برنده شوند."

روسیه قبل از این در رابطه با تهدیدهای داعش ابراز نگرانی کرده و از دو سال به اینسو با طالبان روابط بر قرار کرده است که با داعش دشمنی بنیادی دارند. روسیه بهانه می کند که برای تشویق طالبان به صلح با آن‌ها تماس گرفته است.

اما مقامات افغان اتهام وارد می کنند که روسیه به طالبان کمک می کند.

این اتهامات تا حال در سطح مقامات ولایتی محدوداست، و در کابل مقامات حکومت مرکزی چیزی را می‌گویند که وزیر دفاع افغانستان گفته است یعنی در این رابطه شواهد مؤثق در دست نیست و در این مورد تحقیق می‌کنند.