لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

استقبال وزارت دفاع از فیصله ناتو در مورد فرستادن سربازان اضافی به افغانستان


وزارت دفاع افغانستان از فیصله ناتو مبنی بر فرستادن سه هزار سرباز اضافی به افغانستان استقبال کرد.

وزارت دفاع افغانستان از فیصله وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو مبنی بر اعزام سه هزار سرباز اضافی به این‌کشور استقبال می‌کند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت امروز "جمعه ۱۹ عقرب ۱۳۹۶" به رادیو آزادی گفت که این نیروها به میدان‌های نبرد اعزام نمی‌شوند.

"این نیروها به میدان‌های نبرد اعزام نمی‌شوند."

به گفته وی، نیرو های تازه نفس ناتو، قوت‌های هوایی، کماندو، نظم عامه و پولیس سرحدی را که تازه شامل تشکیل این وزارت شده را آموزش و مشوره خواهد داد.

دولت وزیري
دولت وزیري

او افزود:

"کشور های عضو ناتو و امریکا که سربازان تازه نفس می‌فرستند، برای ما ضروری است، زیرا قول اردوی کماندو، پولیس سرحدی، نظم عامه، قوت های هوایی به تربیه، آموزش و تقویه ضرورت دارند از همینرو ضرورت این سربازان می‌رود."

روز پنجشنبه وزاری دفاع کشور های عضو ناتو در بروکسل تصمیم گرفتند تا ۳ هزار سرباز تازه نفس به افغانستان بفرستند.

این در حالیست که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در ماه اگست سال روان اعلان کرد که حدود ۴ هزار سرباز اضافی به افغانستان می‌فرستد تا در مقابل طالبان برزمند.

به همین ترتیب شمار نیرو های خارجی در افغانستان که بیشتر به آموزش و مشوره به نیرو های افغان می‌پردازند، از حدود ۱۳ هزار به حدود ۱۶ هزار خواهد رسید.

"شمار نیرو های خارجی در افغانستان از حدود ۱۳ هزار به حدود ۱۶ هزار خواهد رسید."

در همین حال کمسیون امنیت داخلی ولسی جرگه این تصمیم ناتو را به‌جا دانسته و می‌گوید که نیرو های افغان مطابق نصاب آموزشی ناتو تربیه شوند.

سخی مشوانی یک عضو این کمیسیون به رادیو آزادی گفت که در کنار آموزش نیرو های افغان به تجهیزات نیز ضرورت دارند.

او افزود:


"این‌که نیرو های افغان در یک جنگ شدید دخیل اند پس به آموزش‌های نوین و تجهیزات مدرن ضرورت دارند، ناتو باید به نیرو های افغان آموزش و تجهیزات فراهم کند."

آقای مشوانی هر چند فرستادن نیرو های خارجی را یک ضرورت می‌داند اما می‌افزاید که بهتر است تا نظامیان افغان به‌خاطر آموزش‌های مسلکی به خارج فرستاده شوند و آنان خود دوباره به دیگر نظامیان افغان آموزش دهند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG