ولسی جرگه: حکومت یک استراتژی امنیتی آماده و به این جرگه بفرستد

ولسی جرگه افغانستان یکبار دیگر از حکومت خواست تا به‌خاطر بیرون شدن از وضعیت ناگوار امنیتی باید یک استراتژی آماده و آن را جهت تصویب به این جرگه بفرستد.

اعضای این جرگه روز دوشنبه «۲۲ عقرب ۱۳۹۶» در بحث آزاد این جرگه گفتند که ملت از نا امنی‎ها به ستوه آمده‎است و حکومت باید مسئولیت خود را در این بخش ادا نماید.

آنان می‎گویند، حکومت باید به‌خاطر مبارزه علیه مخالفین مسلح از حالت دفاعی به حالت تهاجمی بیاید.

عبدالروف ابراهیمی

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه پس از شنیدن شکایات وکلا در باره وضعیت امنیتی چنین گفت:

"به‌خاطر تغییر اوضاع امنیتی افغانستان باز هم مخاطب ما حکومت است که با تدوین یک استراتژی امنیتی متناسب، در پیوند به مدیریت بحران و همچنان برای ایجاد وحدت ملی و وفاق سیاسی که یکی از راهکارهای معقول است برای مدیریت بحران."

این در حالیست که نقاط مختلف کشور در این اواخر به خصوص در ماه گذشته میلادی شاهد حملات انتحاری و تروریستی بوده که در تازه‌ترین مورد حمله تروریستی بالای تلویزیون شمشاد در شهر کابل می‎باشد.

مقامات امنیتی گفته‎اند که در حملات انتحاری اخیر مخالفین مسلح ده‎ها تن کشته و زخمی شده‎اند.

نیروهای افغان هنگام دفع حمله بر تلویزیون شمشاد

عبدالقیوم سجادی یک‌تن از اعضای ولسی جرگه در نشست عمومی این جرگه پیشنهاد کرد که حکومت باید در مبارزه علیه تروریزم از حالت دفاعی به حالت تهاجمی بیاید.

او افزود:

"حکومت افغانستان برای مبارزه با تروریزم باید از موضع دفاعی خارج شود و موضع تهاجمی فعال را روی دست گیرد و به همین منظور پیش‌نویس استراتژی امنیت ملی افغانستان را تدوین بکند و به پارلمان افغانستان جهت نهایی شدن ارائه کند."

تلاش نمودیم که در این مورد نظر حکومت را داشته باشیم، اما با وجود تماس‎های مکرر موفق نشدیم.

اما پیش از این مقامات حکومتی گفته‎اند که حکومت به‌خاطر امنیت پلان چهار ساله را آماده کرده‎است.

در عین حال دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا نیز در استراتژی جدیدش برای افغانستان و آسیای جنوبی که در ماه اگست سال جاری آن را اعلان کرده بود، در آن روی تقویت و تجهیز نیروهای امنیتی افغان تأکید کرده‎است.

اعضای ولسی جرگه می‎گویند، امریکا باید تعهداتی را که به حکومت افغانستان داده‎است، عمل نماید.

گزارش: فرشته ندا