لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۸

غنی: استراتژی امریکا به‌خاطر نداشتن محدودیت زمانی برای ما مهم است


سرانجام ایالات متحده امریکا پس از تأخیر طولانی استراتژی‌اش برای افغانستان و آسیای جنوبی را اعلام کرد که این کار با استقبال مقام‎های افغان همراه شده‎است.

رئیس جمهور افغانستان از استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و منطقه استقبال کرد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور این کشور که روز سه شنبه به هدف وضعیت امنیتی به ولایت کندهار سفر کرده در سخنرانی در این ولایت گفت، این استراتژی به‌خاطر برای افغانستان مهم است که همکاری بدون قید و شرط زمانی، شامل آن است.

غنی از رئیس جمهور امریکا تشکری کرد که گفته‎است، این استراتژی برای افغان‎ها پیام خوبی دارد.

غنی: از این پس قید و شرط زمانی وجود ندارد.
غنی: از این پس قید و شرط زمانی وجود ندارد.

وی افزود:

"از این پس قید و شرط زمانی وجود ندارد، امریکا تا آخر در کنار مردم افغانستان باقی می‎ماند، من از رئیس جمهور امریکا و مسئولین امنیتی و سیاسی آن کشور تشکری می‎کنم که با ما با وضاحت و شفافیت باقی می‎ماند، پیام‌شان تنها این نیست که با ما باقی می‎مانند، پیام این است که از صلح پایدار در افغانستان حمایت می‎کنند."

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا ساعت پنج و نیم صبح سه شنبه به وقت افغانستان، استراتژی کشورش را برای افغانستان و منطقه اعلام کرد.

ترمپ در باره فرستادن و یا خروج نیروهای امریکایی از افغانستان چیزی نگفت، اما خطاب به پاکستان گفت که باید در مبارزه با تروریزم همکاری کند.

آقای ترمپ گفت که امریکا به حمایت از نیروهای نظامی و حکومت افغانستان ادامه خواهد داد و تأکید کرد که پاکستان در برابر پناهگاه‎های تروریست‎ها خاموش نماند.

در همین حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی پس از اعلام استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و آسیای جنوبی در یک نشست خبری حضور یافت و از آن استقبال کرد.

عبدالله: یکی از خصوصیات مهم این پالیسی قاطعیت و وضاحت در آن است.
عبدالله: یکی از خصوصیات مهم این پالیسی قاطعیت و وضاحت در آن است.

​عبدالله گفت، وضاحت و قاطعیت در سخنان آقای ترمپ نشان داد که استراتژی جدید امریکا نسبت به پالیسی‎های قبلی، متفاوت است.

وی افزود:

"یکی از خصوصیات مهم این پالیسی قاطعیت و وضاحت در آن است، در این پالیسی اشاره مستقیم به پناهگاه‎های تروریست‎ها شده‎است که ضرورت است به این پناهگاه‎ها هیچ‌کس جا ندهند، این مسئله بسیار واضح بود و این تفصیل هم داشت که اگر شود چی می‎شود و اگر نشود چی می‎شود، فکر می‎کنم که چنین پیام واضح در گذشته برای این منطقه داده نشده بود."

رئیس اجرائیه همچنان گفت، پیش از اعلان این استراتژی، مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا با وی و رئیس جمهور صحبت تیلیفونی کرده و در باره استراتژی جدید کشورش، توضیحات داده بود.

عبدالله تطبیق این استراتژی را تنها به نفع امریکا ندانسته می‎گوید، این استراتژی به نفع افغانستان و منطقه نیز است.

پس از اعلام این استراتژی طالبان مسلح در واکنش به آن گفته‎اند، آنان تا آخرین عسکر خارجی که در افغانستان باقی می‌ماند به جنگ‌شان ادامه خواهند داد.

ذبیح‌الله مجاهد یکی از سخنگویان این گروه به رسانه‎ها گفته‎است، امریکا با اعلام استراتژی‌اش نشان داد که به طولانی کردن جنگ در این کشور، تلاش می‎کند.

اما رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی‌اش در کندهار یک بار دیگر تأکید کرد که مخالفان مسلح دولت نمی‎توانند در جنگ پیروز شوند، به‌گفته وی لازم است که این گروه‎ها روند گفت‌وگوهای صلح را در پیش گیرند.

رئیس اجرائیه نیز به طالبان پیام داد که هنوز دروازه گفت‌وگوهای صلح باز است و اما به‌گفته وی، تا زمانی که این گروه جنگ کند، در برابرش ایستاده‎گی صورت خواهد گرفت.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG