خوشبینی ولسی جرگه از ملاقات‌های رو در رو میان حکومت و مخالفین

معاون دوم ولسی جرگه افغانستان می‌گوید، اگر میان نماینده‌گان حکومت و طالبان دیدار صورت گیرد، می‌تواند برای گفت‌گوهای صلح کشور، مفید تمام شود.

گزارش‌ها در باره این که تا ده روز دیگر احتمالاً نماینده‌های طالبان و شورای عالی صلح افغانستان در قطر گفت‌وگو می‌کنند، با خوشبینی هیئت اداری ولسی جرگه روبه‌رو شده‌است.

اگر نماینده‌های دو طرف از نزدیک با هم دیدار کنند، بر روند صلح تاثیرات مثبت خواهد داشت.

نذیر احمدزی معاون دوم این جرگه روز یک شنبه «۲۸ عقرب ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، اگر نماینده‌های دو طرف از نزدیک با هم دیدار کنند، بر روند صلح تاثیرات مثبت خواهد داشت.​

نذیر احمدزی

او افزود:

"ملاقات‌های رو در رو از طرف حکومت و مخالفین در هر جایکه برگزار شود ما آن را تقدیر می‌کنیم، هم حکومت راه صلح را گرفته و هم ملت، در این مورد اگر رو در رو ملاقات شود میان دو طرف، نتایج مثبت خواهد داشت."

هر چند وزارت خارجه و شورای عالی صلح افغانستان از دیدار احتمالی نماینده‌های حکومت و این شورا با طالبان ابراز بی‌خبری می‌کنند اما یک عضو پیشین گروه طالبان خبر می‌دهد که انتظار می‌رود در بیست و هفتم ماه روان میلادی، نماینده‌های شورای عالی صلح و طالبان در قطر دیدار کنند.

سید اکبر آغاز رهبر پیشین جیش المسلمین گروه طالبان و رئیس جریان راه نجات افغانستان روز یک شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در این نشست وی نیز دعوت شده و احتمالاً در آن تعدادی از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر، شرکت می‌کنند.

به گفته او، برگزار کننده این نشست موسسه مطالعات و صلح افغانستان است.

او افزود:

"یک نشست تقریباً ده روز بعد قرار است برگزار شود، از برگزاری این نشست به شورای عالی صلح هم خبر داده شده و این نشست می‌تواند در قطر برگزار شود، ما را هم دعوت کرده‌اند به این نشست، شاید در این نشست هشت عضو گروه طالبان نیز شرکت کنند."

ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در تماس با رادیو آزادی، اشتراک نماینده‌های طالبان را تا حال درین نشست تائید و یا رد نکرده‌است.

معاون سخنگوی وزارت خارجه و سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان در باره برگزاری این نشست، اظهار بی‌خبری کرده‌اند.

این در حالی است که دیدار با نماینده‌های گروه طالبان برای آغاز گفت‌وگو‌های صلح، یکی از تلاش‌های حکومت افغانستان به‌خصوص شورای عالی صلح این کشور خوانده می‌شود.

سال گذشته یک مقام ارشد حکومت افغانستان که نخواست از وی نام گرفته شود به رادیو آزادی گفته بود که میان نماینده‌های حکومت افغانستان و طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر، دیدار صورت گرفته‌است.

قطر از چهار سال به این‌سو به نقطۀ تماس با طالبان مبدل شده‎ و طالبان در آنجا دفتر غیر رسمی دارند.

شماری از کارشناسان افغان می‌گویند، برگزاری نشست‌ها میان نماینده‌های طالبان و حکومت افغانستان می‌تواند به گفت‌وگوهای صلح کمک کند.

انتظار خادم یکی از این کارشناسان به این باور است که باید از دیدارهای مقدماتی میان دو طرف، خوشبین بود.

گزارش: نصرت پارسا