نیکلسن: تمامی ساحات کندز را از وجود مخالفان مسلح پاک‌سازی می‌کنیم

رئیس عمومی امنیت ملی، وزیر امور داخله و لوی درستیز وزارت دفاع ملی و هم‌چنین قوماندان ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان به روز دوشنبه «۰۶ قوس ۱۳۹۶» به ولایت کندز سفر کرده بودند.

بر بنیاد گفتۀ‌های این مقام‌های بلند رتبه‌ای نظامی که هدف از سفر شان به کندز این است، تا وضعیت جاری این ولایت را از نزدیک بررسی کنند.

اسدالله عمرخیل والی کندز گفت که از جنگ‌ و نا امنی‌ مردم این ولایت به‌ستوه آمده‌اند و باید به‌زودی تمامی ساحاتِ ولایت یاد شده از وجود عناصر ضد دولتی تصفیه شود، تا مردم در محلات‌شان بدون کدام نگرانی زنده‌گی کنند.

او افزود:

"مردم ما تا هنوز در گروگان طالبان به‌گونه اسیر باقی‌ مانده‌اند و آنان حق دارند که در یک ملک آزاد باید آزادانه زنده‌گی کنند و ما توقوع داریم که به این معضل مردم ما رسیده‌گی کنید و همه مناطق کندز را از وجود دشمن پاک‌سازی کنید."

از سوی هم محمد یوسف ایوبی رئیس شورای ولایت کندز گفت که هنوز این ولایت با تهدیدات بلند امنیت روبه‌رو است و حکومت مرکزی باید به اسرع وقت به وضعیت جاری این ولایت رسیده‌گی کند.

محمد یوسف ایوبی عضوی شورای ولایتی کندز

او افزود:

"افراد مسلح غیر مسئول که در کندز موجود هستند باید در چوکات نظام در داخل قطعات اردوی ملی، امنیت ملی و پولیس ملی جابه‌جا شوند، تا مردم از آزار و اذیت آنان رهایی پیدا کنند، چون در همه قضایای این افراد دخیل هستند."

با این حال ویس برمک سرپرست وزارت امور داخله کشور به مردم کندز اطمینان داد که نیرو های مشترک افغان در فصل زمستان در این ولایت به عملیات‌های نظامی خود سرعت می‌بخشند، تا تمامی ساحاتِ کندز را از وجود مخالفان مسلح حکومت تصفیه کنند.

ویس احمد برمک

او افزود:

"ما در این مورد صحبت نمودیم و تمامی نیرو های مشترک ما برنامه و پلان‌های عملیاتی زمستانی خود را در زون کندز می‌داشته باشند و در همین سه ماه زمستان عملیات‌های گسترده بر ضد طالبان راه اندازی می‌شود و کندز باید از این وضعیت بیرون شود."

از جانبِ دیگر جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان گفت که آنان عملیات‌های نظامی خود را در برابر مخالفان مسلح حکومت افزایش می‌دهند و مردم را از آزار و اذیت این گروه نجان می‌دهند.

جان نیکلسن

او افزود:

"ما عملیات‌های خود را در برابر طالبان افزایش می‌دهیم و دیگر برای طالبان مسلح مجال سر بلند کردن را نمی‌دهیم و هم‌چنین ما قسمی‌که داعش را در عراق و سوریه نابود کردیم در افغانستان هم داعش را نابود می‌کنیم."

با این همه محمد معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان نیز به مردم این ولایت اطمینان داد که حکومت مرکزی در مورد خلع سلاح افراد مسلح غیر مسئول ارادۀ جدی دارد و به زودی در برابر این گروه اقدام عملی می‌کند.

معصوم ستانکزی

​او افزود:

"ما پلان‌های جدی داریم که چگونه عملیات‌ها راه اندازی شود و ساحه‌ای امنیتی کندز باید انکشاف داده شود، ما در این مورد مشترکاً کار می‌کنیم که کندز باید از این حالت بیرون شود و کمربند امنیتی باید انکشاف پیدا کند."

اما باشنده‌گان کندز می‌گویند که پیش از این نیز این مقام‌های بلند رتبه‌ نظامی به آنان وعده سپُرده بودند که تمامی ساحاتِ ولایت نام ‌بُرده را از وجود مخالفان مسلح حکومت پاک‌سازی و هم‌چنین در سطح این ولایت تمامی افراد مسلح غیر مسئول را خلع سلاح می‌کنند، ولی تا هنوز در وضعِیت امنیتی کندز کدام تغییراتِ چشم‌گیر به‌وجود نه آمده و نه هم کدام گروپ از افراد مسلح غیر مسئول خلع سلاح شده‌ند.

گزارش: اجمل آرین