لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۹

با سرد شدن هوا مشکلات بی‌جا شده‌ها در کندز بیش‌تر شده‌اند


در این اواخر در اثر شدت جنگ و ناامنی از ولسوالی‌های چهاردره و امام صاحب کندز تعدادی زیادی از خانواده‌ها از مناطق‌شان به شهر کندز و دیگر ساحات این ولایت بی‌جا شده‌اند و هم‌اکنون با انواع مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

این بی‌جا شده‌گان شاکی اند که با سرد شدن هوا آنان با انواع مشکلات روبه‌رو هستند، چون جای مناسبِ برای بود و باش ندارند و افزون بر آن با کمبود مواد خوراکی و مواد سوخت مواجه‌اند.

اختر گل و یک خانم که خواست نامش گرفته نشود امروز چهارشنبه «۲۴ عقرب ۱۳۹۶» در خصوص مشکلات‌شان به رادیو آزادی چنین گفتند:

"برادر ما از اثر جنگ از ولسوالی امام صاحب آواره شدیم. تمام مردم قریه ما دربه‌در شدند و همه هست و بود ما در جنگ از بین رفته و حالا هیچ چیزی نداریم که از آن استفاده کنیم چون همه دار و ندار خانه ما در آتش جنگ سوخت، حالا به شهر کندز آمدیم در خانه کرایی زنده‌گی می‌کنیم و از دولت می‌خواهیم که به مشکلات ما رسیده‌گی کند."

"ما از ولسوالی چهاردره آواره شدیم و از دولت می‌خواهیم که همراه ما کمک کند و با بسیار مشکلات روبه‌رو هستیم و از سوی دیگر زمستان هم نزدیک است، هوا خیلی سرد شده و اگر به مشکلات ما رسیده‌گی نشود امکان دارد که در فصل زمستان اطفال ما از سردی هوا جان‌های‌شان را از دست بدهند."

این بی‌جا شده‌گان می‌گویند که اگر دولت برای آنان محل مناسب بود و باش و هم‌چنین مواد خوراکی و مواد سوخت تدارک کرده نمی‌تواند، حد اقل مناطق‌شان را از وجود مخالفان مسلح پاک‌سازی نماید تا خانواده‌های بی‌جا شده دوباره به قرا و قصبات خود بروند و زمستان را در خانه‌های خود سپری کنند.

با این همه، صلاح‌الدین که در این اواخر از ولسوالی چهاردره کندز بی‌جا شده‌است، در مورد مشکلات‌اش به رادیو آزادی چنین گفت:

"این چه قسم حکومت است به لحاظ خدا ما مردم را به حال خود بمانید و اگر امنیت مردم را تأمین کرده نمی‌توانید حد اقل ما را در قریه‌جات ما آرام بگذارید که زنده‌گی کنیم. این چه حال است که گاهی ما را به یک‌سو و گاهی به دیگه طرف می‌دوانید و ۱۵ ماه است که ما در‌به‌در هستیم، هوا سرد شده، زمستان نزدیک است، تا حالا نه مواد سوخت داریم، نه هم مواد غذایی و نه هم جای برای بود و باش."

از جانبِ دیگر سید عبدالسلام هاشمی رئیس امور مهاجرین و عودت کننده‌گان کندز می‌گوید که در یک ماهِ گذشته در اثر شدت جنگ و ناامنی از ولسوالی‌های امام صاحب و چهاردره این ولایت بیش از ۳ هزار خانواده بی‌جا شده‌اند.

آقای هاشمی افزود، تا حال از سوی نهادهای دولتی و غیر دولتی با ۵ هزار خانواده بی‌جا شده در این ولایت مساعدت شده‌است و سروی خانواده‌های تازه بی‌جا شده نیز جریان دارد.

وی گفت:

"در اثر جنگ‌های اخیر از ولسوالی‌های امام صاحب و چهاردره کندز بیش‌تر از ۳ هزار خانواده آواره شده‌اند و ما با همکاری مؤسسات کمک کننده سروی این بی‌جا شده‌گان را شروع کردیم و به‌زودی روند توزیع مواد خوراکی و غیر خوراکی را برای این بی‌جا شده‌گان آغاز می‌کنیم."

بر اساس معلومات این ریاست، از آغاز سال روان تا اکنون از ساحاتِ مختلف ولایت کندز بیش از ۱۳ هزار فامیل از منازل‌شان بی‌جا شده‌اند.

مقام‌های امنیتی کندز وضعیت امنیتی کنونی این ولایت را قناعت‌بخش می‌خوانند، اما کندزیان می‌گویند که اگر در فصل زمستان نیروهای مشترک افغان عملیات‌ تعرضی خود را در برابر مخالفان مسلح حکومت متوقف سازند، در بهار و تابستان سال آینده کندز بار دیگر به میدان داغ جنگ مبدل خواهد شد.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG