مشرانو جرگه: محقق باید از مردم معذرت بخواهد و حکومت باید وی را مجازات کند

در ادامه واکنش‎ها علیه سخنان اخیر محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه، رئیس مشرانو جرگه می‎گوید که ایستاده‎گی در برابر ملت و ایجاد بدبختی برای مردم، خیانت ملی است.

رئیس این جرگه می‎گوید، حکومت باید در برابر سخنان اخیر محمد محقق خاموش نباشد و وی را مجازات کند.

فضل الهادی مسلمیار روز سه شنبه «۰۷ قوس ۱۳۹۶» در جلسه عمومی مشرانو جرگه گفت که افغان‎ها هیچ زمانی آقای محقق را به خاطر سخنان اخیرش نمی‎بخشند.

فضل الهادی مسلمیار

مسلمیار سخنان آقای محقق را شرم‌آور خوانده و از حکومت خواست تا در این زمینه خاموش نباشد.

او افزود:

"ایستاده‎گی در برابر ملت و ایجاد بدبختی، خیانت ملی است حتی کشورهای همسایه با ما غم شریکی نکرده‎اند. این‎که جوانان ما به خاطر جنگ مذهبی یا حفظ نظام یک کشور دیگر قربانی شوند، هیچ امکان وجود ندارد. محقق صاحب باید از مردم معذرت بخواهد و حکومت باید خاموش ننشیند و وی را مجازات کند."

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه روز شنبه در نشستی در ایران، از لشکر فاطمیون که در سوریه می‌جنگد و شماری از افغان‌ها نیز درین جنگ با آنان همراه‎اند، سپاس‌گزاری کرد.

وی همچنان گفته‌است که از اتباع عراق، سوریه، ایران، افغانستان، پاکستان و همه جاهای دنیا که در جنگ سوریه اشتراک کرده‌اند، صمیمانه تشکر می‌کند.

آقای محقق، اما بعداً در مصاحبه با رادیو آزادی گفت، هدف او از کسانی بوده که در برابر گروه داعش در کشورهای مختلف می‎جنگند.

Your browser doesn’t support HTML5

آیا محمد محقق از ادامه فرستادن افغان‌ها به جنگ سوریه حمایت می‌کند؟!

ریاست جمهوری در این مورد چیزی نمی‎گوید، اما عبدالله عبدالله در نشست روز دوشنبۀ شورای وزیران هرچند به‌گونه مشخص از محمد محقق نام نبرد، اما گفت که اظهارات اخیر در باره سپاس‌گزاری از افغان‎های دخیل در جنگ سوریه، موقف رسمی حکومت افغانستان نیست.

شماری از سناتوران دیگر هم در جلسه عمومی روز سه شنبه گفتند که این اظهارات محمد محقق می‎تواند به انتقال جنگ‎های خارجی به داخل افغانستان کمک کند.

از سوی هم دیوید ادوارد پروفیسور امریکایی افغانستان شناس می‎گوید که داخل شدن افغانستان در جنجال‎های خارجی به زیان این کشور خواهد بود.

آقای ادوارد در صحبت با رادیو آزادی ابراز امیداوری کرد، کسانی‎که از سوریه به افغانستان برگشته‎اند، این کشور را بی‌ثبات نکنند.

او افزود:

"جنگ جاری در افغانستان در کل از سال ۱۹۵۰ یا ۶۰ نتیجه انتقال ایدیالوژی‎های خارجی بوده‎است. این نگرانی همیشه بوده که تنش‎های خارجی یا منطقه‌ای چه از سوی پاکستان، ایران یا کشورهای عربی بوده، وضعیت افغانستان را تغییر داده‎است."

حالا که مشرانو جرگۀ افغانستان خواستار تحقیق از آقای محقق از سوی ارگان‎های مربوط شده، خواستیم بدانیم که این موضوع چقدر جنبه قانونی دارد؟

اجمل هودمن رئیس انجمن حقوق دانان افغانستان در این باره چنین گفت:

"وقتیکه کسی از طریق وسیله علنی این‌گونه اظهارات را بیان می‌کند و به سیاست افغانستان، امنیت خارجی، امنیت داخلی و در کل به حیثیت داخلی و خارجی افغانستان زیان برساند، جرم است و مورد تعقیب عدلی قرار گرفته می‌تواند."

به‌گفته هودمن، اظهارات اخیر محقق نشان می‎دهد که هنوز هم توافق نظر در حکومت وحدت ملی وجود ندارد و ادامه این وضعیت به زیان مردم و حکومت تمام خواهد شد.

گزارش: نورالله شایان