نجیب دانش: ۱۲۳ منسوب وزارت داخله به لوی سارنوالی معرفی شده‌اند

وزارت داخله افغانستان خبر می‌دهد که دوسیه‌های ۱۲۳ منسوب این وزارت به اتهام دست داشتن در فساد اداری و سوء استفاده از صلاحیت‌های وظیفوی، به سارنوالی فرستاده شده‌اند.

سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله افغانستان می‌گوید، ریاست تفتیش این وزارت ۹۹ مورد فساد اداری و سوء استفاده از صلاحیت‌های وظیفوی را در بخش‌های مربوط به وزارت داخله شناسایی کرده‌است.

نجیب دانش که روز سه شنبه «۱۴ قوس ۱۳۹۶» با رادیو آزادی صحبت می‌کرد گفت، در پیوند به ۹۹ مورد فساد اداری، ۱۲۳ تن شامل دو جنرال به سارنوالی معرفی شده‌اند که هم‌اکنون در توقیف به سر می‎برند.

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله افغانستان

وی افزود:

"در جمع این‌ها دو جنرال و ۳۶ افسر یا افراد بلند رتبه که شامل بست‌های سمونوال و سمونمل می‌شوند، شامل همین دوسیه‌ها اند."

آقای دانش می‌گوید، موارد یاد شده به ۸ ماه اخیر سال روان خورشیدی بر می‌گردند و قضایای یاد شده مربوط کابل و برخی ولایت‌های دیگر می‌شوند.

مبارزه با فساد اداری یکی از تعهدات مهم دولت افغانستان به مردم و جامعه جهانی به حساب می‌آید و این پدیده هنوز نیز در کنار فقر، ناامنی و مواد مخدر از مشکلات عمده در این‌کشور پنداشته می‌شود.

در کنار موجودیت چندین نهاد دولتی و غیر دولتی مبارزه با فساد، حکومت افغانستان سال گذشته مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری را نیز ایجاد کرد.

این مرکز تا حال دوسیه‌های شماری از مقام‌های دولتی را به اتهام دست داشتن به فساد اداری بررسی کرده‌است که در پیوند به آن برخی از مسئولان دولتی به‌شمول چندین جنرال تا حال راهی زندان شده‌اند.

۱۲۳ تن شامل دو جنرال به سارنوالی معرفی شده‌اند که هم‌اکنون در توقیف به سر می‎برند.

وزارت داخله افغانستان یکی از بخش‌های کلیدی حکومت به شمار می‌آید که در آن ادعای موجودیت فساد اداری بیشتر است، حتی رئیس جمهور افغانستان پیش از این از گسترش فساد اداری در این وزارت یادآوری کرده‌است.

اکرام افضلی رئیس دیده‌بان شفافیت افغانستان روز سه شنبه «۱۴ قوس ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی گفت، نسبت به ارقام ارائه شده و تعهدات صورت گرفته از سوی این وزارت برای مبارزه با فساد، نمی‌توان اعتماد کرد.

اکرام افضلی رئیس دیده‌بان شفافیت افغانستان

وی افزود:

"کار‌های وزارت داخله در امر مبارزه با فساد بسیار شفاف نبوده و ما از کارکرد این وزارت در این بخش تا حال اعتماد نداریم، امیدواریم که با معرفی وزیر داخله جدید این وزارت بتواند به شکل جدی و مشارکتی کار مبارزه با فساد را آغاز کند."

درهمین حال جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید، دوسیه‌های مربوط به فساد اداری که از سوی نهاد‌های مختلف به‌شمول وزارت داخله به این نهاد فرستاده شده، با دقت و بی‌طرفی بررسی خواهند شد.

گزارش: نصرت پارسا