تفاوت‌ قوت‌های جدید منطقوی با سایر نیرو های محلی در افغانستان

قوت‌های منطقوی که قرار است وزارت دفاع آن را ایجاد کند، تفاوت‌های زیادی با پولیس محلی و دیگر نیرو های محلی خواهد داشت.

وزارت دفاع با بیان این مطلب می‌گوید، افرادی در چوکات این قوت‌ها فعالیت خواهند داشت که در صفوف اردوی ملی کار کرده و از این وزارت ترخیص به دست آورده‌اند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز چهار شنبه «۱۵ قوس ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، قوماندانان محلی و زورمندان توانایی دخالت در استخدام این قوت‌ها را نخواهند داشت، چون به‌گفته وی قوماندانان این قوت‌ها افسران برحال وزارت دفاع خواهند بود.

دولت وزیری

او افزود:

"تمام قوماندانان این‌ها "قوت‌های منطقوی" افسران وزارت دفاع خواهند بود. قوت‌های منطقه‌یی کسانی اند که در گذشته از وزارت دفاع ترخیص گرفته‌اند، یعنی در وزارت دفاع خدمت کرده‌اند و حالا هم در احتیاط قوت‌های ما ثبت اند. این‌ها "قوت‌های منطقوی" نه ملیشه اند و نه هم پولیس محلی، این‌ها لباس منظم دارند و در چوکات وزارت دفاع استخدام می‌شوند و در مناطق که مؤظف می‌شوند برای خدمت فرستاده می‌شوند."

قوت‌های منطقوی نیروی جدیدی خواهند بود که به‌گفته وزارت دفاع افغانستان کارهای مقدماتی برای ایجاد آن در حال تکمیل شدن‌ است.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت می‌گوید، شمار این نیرو ها به بیش از ۲۰ هزار تن خواهد رسید.

شمار این نیرو ها به بیش از بیست هزار تن خواهد رسید.

به‌گفته وی این قوت‌ها مأموریت خواهند داشت تا ساحات را که نیرو های امنیتی به‌خصوص اردوی ملی تصفیه و تصرف می‌کنند، حفاظت کنند.

وزارت دفاع می‌گوید، قوت‌های منطقوی به مانند سایر عساکر اردوی ملی افغانستان تجهیزات و وسایط نظامی خواهند داشت.

وزارت دفاع می‌گوید، با ایجاد این قوت‌ها، اردوی ملی برای راه اندازی عملیات‌ها زمان بیشتر پیدا خواهد کرد، زیرا به‌گفته این وزارت در حال حاضر نیروی کافی برای حفاظت از ساحات تصرف شده، وجود ندارد.

پیش از این نیروی دیگری که مسئولیت مشابه به قوت‌های منطقوی دارند از سوی وزارت داخله تحت نام پولیس محلی تشکیل شده بود، اما در برابر عملکرد پولیس محلی همواره انتقادهای وجود داشته‌است.

اما وزارت دفاع می‌گوید، روند استخدام، چگونگی فعالیت و تجهیزات قوت‌های منطقوی تفاوت‌های زیادی با پولیس محلی دارد.

با آن هم برخی کارشناسان امنیتی می‌گویند، با توجه به خصومت‌های که در قریه‌ها میان برخی گروه‌ها وجود دارد، چگونگی ایجاد قوت‌های منطقوی باید بیشتر آسیب‌شناسی شود.

میرزا محمد یارمند

میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت داخله در این باره می‌گوید:

"قریه‌جات عموماً دو گروپی بوده، یعنی یک قوماندان حزبی بوده و دیگری جمعیتی و به همین ترتیب یکی از یک تنظیم و دیگری از یک تنظیم دیگر، حالا اگر یک جهت حاکم می‌شود جهت دیگر خود را محکوم فکر می‌کند و بعد با دشمن کمک می‌کند، باید این مسئله آسیب شناسی شود."

یارمند همچنان می‌گوید، چگونگی نتیجه کار این قوت‌ها به شیوه مدیریت بر می‌گردد، زیرا به‌گفته وی مدیریت و سوق و اداره نیرو های منطقه‌ای کار آسانی نخواهد بود.

اما دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، هیچ گروه غیر مسئول به‌شمول قوماندانان محلی در استخدام قوت‌های منطقوی، توانایی دخالت را نخواهد داشت.

گزارش: نصرت پارسا