وزارت امور خارجه افغانستان بالای موقف حکومت در مذاکرات صلح تأکید می‌کند

در حالی‌که، روسیه و برخی از کشورهای آسیای میانه برای بیرون رفت از معضله افغانستان از چارچوب‌های جدید مذاکرات صلح سخن می‌گویند، اما یک مقام وزارت امور خارجه افغانستان بالای موقف حکومت در قبال مذاکرات صلح یکبار دیگر تأکید می‌کند که این گفت‌وگوها باید بین الاافغانی و با مالکیت و رهبری افغانان به پیش برده شوند، در غیر آن موثر نخواهد بود.

وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید، مسکو معتقد است که طرح ۶ جمع ۱ شامل کشورهای آسیا میانه، برای مذاکرات روی حل مسئلۀ افغانستان، ضروری می‌باشد.

خبرگزاری انترفکس می‌نویسد، این طرح پیشنهادی روسیه در نشستی در مرکز تحقیقات علوم سیاسی در دهلی جدید پایتخت هند، دیروز از سوی وزیر امور خارجه این کشور پیشنهاد شد.

سیرگی لاوروف افزود، کشورها ۶ جمع ۱ باید برای بحران سیاسی، قطع جنگ و خونریزی و پی‌گیری گفت‌وگوهای صلح، یک راه حل پیدا کنند.

وزیر خارجه روسیه

خبرگزاری انترفکس به نقل از وزیر خارجه روسیه می‌گوید، این قابل درک است که همه اعضای گروه شش کشور جمع یک، شامل افغانستان، چین، هند، ایران، پاکستان، روسیه و امریکا و کشورهای آسیا میانه می‌باشند.

زیرا بگفتۀ سیرگی لاوروف همه این کشورها از آن‌چه که در افغانستان اتفاق می‌افتتد، متأثر می‌شوند.

وزیر خارجه روسیه افزود، که به باور آن‌ها، راه حل مسئله افغانستان بدون اشتراک جوانب که نگران اند، مانند برخی حکومت‌ها و طالبان، امکان پذیر نیست.

اما فرامرز تمنا رئیس مرکز مطالعات استراتژیک وزارت امور خارجه افغانستان در صحبتی با رادیو آزادی گفت، هرگونه میکانیزم پیشنهاد شده از سوی کشورهای ذیدخل مساله افغانستان، که در راستای تلاش‌های صلح در این کشور کمک می‌کند، مورد تائید حکومت است.

او می‌گوید:

"هیچ میکانیزم منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای نمی‌تواند جاگزین گفت‌وگوهای بین الافغانی در روند صلح افغانستان شود. لحاظا این پروسه‌ها به عنوانی پروسه‌های که در کنار گفت‌وگوهای بین الافغانی مورد تائید حکومت افغانستان قرار بگیرد، جایگاه خود را در سیاست خارجی حکومت خواهد داشت."

آقای تمنا ابراز امیدواری کرد که این چنین میکانیزم‌ها بتوانند در گفت‌وگوهای بین الافغانی و کشانیدن طالبان و مخالفین برای مذاکرات کمک کند.

مسکو که اخیراً به همکاری با طالبان متهم است، می‌گوید، تلاش‌های شان بالای این مسئله متمرکز است که طالبان را به دور میز مذاکراه بکشانند.

از سوی دیگر، خبرگزاری انترفکس خبر داد که وزرای خارجه کشورهای آسیا میانه روز دوشنبه در عشق آباد پایتخت ترکمنستان روی طرح مشورتی جدید در قبال صلح افغانستان موافقه کرده‌اند.

نشست وزرای خارجه کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان یعنی ۵ + ۱ از سوی مرکز منطقه‌ای سازمان ملل متحد برای دیپلوماسی در کشور های آسیای میانه سازماندهی شده که از حمایت دفتر معاونت سیاسی سازمان ملل متحد در کابل "یوناما" برخودار بوده‌است.

نگرانی روسیه و کشورهای آسیای میانه در مورد افغانستان بیشتر روی وخامت اوضاع در این کشور و سرازیر شدن تندروان به کشورهای شان متمرکز است.