منبع: فشارها از سوی حکومت بالای والی بلخ بخاطر استعفایش بیشتر شده‌اند

برخی از چهره‌های نزدیک به والی بلخ می‌گویند، فشارها به‌خاطر استعفای عطا محمد نور از سوی حکومت بیشتر شده تا وی از مقام ولایت بلخ استعفأ بدهد.

این منبع که نخواست بخاطر حساس بودن موضوع از وی نام برده شود روز شنبه «۲۵ قوس ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، به همین دلیل والی بلخ با رهبران حزب جمعیت گفت‌وگوها را آغاز کرده‌است.

به اساس معلومات این منبع، روز جمعه صلاح الدین ربانی رهبر حزب جمعیت و برخی دیگر از بزرگان آن حزب از سایر ولایات با آقای نور روی این موضوع صحبت داشتند.

صلاح الدین ربانی رهبر حزب جمعیت و برخی دیگر از بزرگان آن حزب از سایر ولایت با آقای نور روی این موضوع صحبت داشتند.

حزب جمعیت اسلامی نیز این دیدار و گفت‌وگوها را با آقای نور می‌پذیرد.

واقف حکیمی سخنگوی این حزب روز شنبه به رادیو آزادی گفت، به اساس توافق حکومت وحدت ملی هیچ فردی نمی‌تواند آقای نور را از سمت‌اش برکنار نماید اما استعفا یک حق قانونی است.

"پاسخ اش این است که قطعاً در این شرایط کنار نخواهد رفت اما بحث استعفا به عنوان یک حق همیشه به عنوان یک مسئله باز باقی خواهد ماند."

با آن‌که والی بلخ در جشن نوروز سال جاری گفته بود که به‌خاطر مسئله استعفا‌اش بسیار زود فکر می‌کند اما حالا حزب جمعیت اسلامی می‌گوید وی به وظیفه‌اش ادامه می‌دهد.

عطا محمد نور بر علاوه این‌که والی ولایت بلخ است به عنوان رئیس اجرائیه حزب جمعیت اسلامی نیز گماشته شده‌است.

روابط میان ریاست جمهوری و والی بلخ پس از آن تیره شد که سال گذشته گفت‌وگوهای آنان بی‌نتیجه پایان یافت.

عطا محمد نور گفته‌است که وی می‌خواهد به نماینده‌گی از حزب جمعیت اسلامی با حکومت صحبت نماید.

هر چند ریاست جمهوری افغانستان در رابطه به این‌که فشارها به‌خاطر استفعا بالای والی بلخ زیاد شده ابراز نظر نکرد اما می‌گوید تغییر و تبدیل مامورین دولتی یک امر عادی است.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در مورد گفت:

شاه حسین مرتضوی

"تغییر و تبدیلی در مامورین دولتی یک امر عادی است و ما انتظار داریم که یک موضوع عادی را نباید جنبه سیاسی و حیثیتی داد."

از سوی هم رفیع الله کاکر یک تن از کارشناسان سیاسی می‌گوید، این درست است که تغییر و تبدیلی مامورین دولتی یک امر عادی است اما حکومت در برخی موارد برخورد دوگانه می‌کند که این مسئله حاکمیت قانون را تحت سؤال قرار می‌دهد.

فرشته ندا