تأکید مشرانو جرگه به بررسی حمله خونین مرکز فرهنگی تبیان!

Your browser doesn’t support HTML5

مشرانو جرگه افغانستان به بررسی هر چه زودتر حمله خونین روز پنجشنبه در مرکز فرهنگی تبییان در شهر کابل تأکید می‌ورزد.

هیئت اداری مشرانو جرگه افغانستان حکومت را در جلوگیری از وقوع رویدادهای مرگبار ناتوان می‌خواند.

محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه با انتقاد از نهادهای کشفی و استخباراتی در جلوگیری از حمله‌های انتحاری و انفجاری، از حکومت خواست تا حمله خونین اخیر در مرکز فرهنگی تبیان در شهر کابل را با جدیت بررسی کند و این رویداد را دست کم نگیرد.

حکومت حمله خونین اخیر در مرکز فرهنگی تبیان در شهر کابل را با جدیت بررسی کند و این رویداد را دست کم نگیرد.

آقای ایزدیار که نشست عمومی روز یکشنبه این جرگه را رهبری می‌کرد تأکید کرد که اگر در برابر چنین رویدادها بی‌پروایی‌ها ادامه یابد، مردم افغانستان شاهد روزهای بدتر از این خواهند بود.

محمد علم ایزدیار

او افزود:

"بجای این که عاملین گرفتار شوند و به پنجه قانون سپرده شوند، متأسفانه غفلت صورت می‌گیرد، بی‌تفاوتی صورت می‌گیرد که این حوصله مردم را بسر رسانیده است، از حکومت می‌خواهیم این رویداد را به گونه جدی بررسی کند که چرا جلوگیری نمی‌شود و مقامات استخباراتی و کشفی و حوزه مربوطه نمی‌توانند به موقع از این رویداد‌ها جلوگیری کنند، امیدوار هستیم که این بار به صورت واقع بینانه و عملی به این قضیه نگاه کند."

انتقاد‌ها از ناتوانی نهادهای امنیتی در جلوگیری از وقوع چنین رویدادها در حالی صورت می‌گیرد که، روز پنجشنبه حمله انتحاری و انفجاری در مرکز فرهنگی تبیان در غرب شهر کابل جان بیش از ۴۰ تن را گرفت، در این رویداد به گفته وزارت داخله ۸۴ تن دیگر زخم برداشتند.

این دومین حمله انتحاری مرگبار پس از حمله در شش درک شهر کابل در یک هفته گذشته بود، حمله‌ای که واکنش‌های داخلی و بیرونی را به همراه داشت.

حکومت افغانستان به نهادهای امنیتی دستور داد تا چگونگی این رویداد را دریابند.

وزارت داخله می‌گوید برگزار کننده‌گان نشست در این مرکز، نهادهای امنیتی به‌خصوص پولیس را در جریان نگذاشته بودند.

نصرت رحیمی معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی می‌گوید، بررسی‌ها در باره چگونگی این وقوع رویداد به گونه جدی ادامه دارد.

نصرت رحیمی

او افزود:

"فاجعه روز پنجشنبه در مرکز تبیان به سطح رهبری جدی گرفته شده و بررسی‌ها ادامه دارد، اما خواهش ما از جریان‌ها این است در هر بخشی که تجمع می‌کنند پولیس را در جریان بگذارند، متأسفانه مرکز تبیان هر باریکه نشست برگزار می‌کرد پولیس را در جریان نمی‌گذاشت."

رحیمی می‌گوید، هر چند نیرو های امنیتی از این نشست در جریان گذاشته نشده بودند، اما اگر غفلت در این زمینه صورت گرفته باشد، اقدام قانونی خواهد شد.

وی از تمامی نهادهای‌ها می‌خواهد، در هر جایکه تجمع کرده و یا نشست برگزار می‌کنند، به‌خاطر تأمین امنیت آن نیرو های امنیتی را در جریان قرار دهند.

گزارش: نظیفه محبوبی