ارگان‎های محلی: سخنان اخیر عطا محمد نور اظهارات شخصی وی است

ساعاتی بعد از اظهارات عطا محمد نور در میان برخی هوا دارانش در شهر مزار شریف مبنی بر متهم کردن برخی نهادهای دولتی برای نا امن ساختن ولایت بلخ، اداره مستقل ارگان‎های محلی این اظهارات را سخنان شخصی آقای نور خواند.

اداره مستقل ارگان‎های محلی می‎گوید، حکومت تمام امکانات قانونی را در اختیار انجنیر محمد داوود والی جدید بلخ قرار داده تا کارش را آغاز کند.

سخنگوی این اداره شام روز سه شنبه اظهارات امروز عطا محمد نور را سخنان شخصی وی خوانده می‎گوید، تمام فعالیت‎های آقای نور به عنوان والی در بلخ قانونی نیست.

منیره یوسف زاده سخنگوی این اداره شام روز سه شنبه «۱۲جدی۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت هر حرکتی از سوی اشخاص و یا گروه‎های که منافع ملی را در خطر بیاندازد، با واکنش حکومت رو به رو خواهد شد.

منیره یوسف زاده

یوسف زاده می‎گوید:

"جناب استاد عطا والی اسبق ولایت بلخ است و صحبت‎های شان صحبت‎های شخصی شان است، از دید حکومت و ارگان‎های محلی انجنیر محمد داوود والی رسمی ولایت بلخ است، حکومت و اداره مستقل ارگان‎های محلی امکانات قانونی را که در اختیار هر والی قرار می‎دهند آن را در اختیار انجنیر محمد داوود هم قرار داده تا بتواند کارش را پیش ببرد."

به گفته یوسف زاده، انجنیر محمد داوود به زودی به عنوان والی جدید بلخ معرفی خواهد شد و تا زمان معرفی وی، معاون والی بلخ از امور دفتر ولایت وارسی می‎کند.

این اظهارات پس از آن صورت گرفت که بر اساس گزارش برخی رسانه‎های افغانستان، عطا محمد نور روز سه شنبه در میان شماری از هوادارانش در شهر مزار شریف ادعا کرد که شورای امنیت ملی و ریاست امنیت ملی در کوچه سوم سرک ۱۵ وزیر محمد اکبر خان شهر کابل، به گفته وی به افراد ولگرد و اوباش سلاح توزیع می‎کنند، تا امنیت بلخ را برهم بزنند.

وی هشدار می‎دهد که این افراد مسلح را بدون هیچ مشوره سرکوب خواهد کرد.

آقای نور در باره ادامه کارش به عنوان والی بلخ گفت، تا هنوز در انتظار رای زنی‎های جمعیت اسلامی با حکومت وحدت ملی است.

هرچند پس از اعلان منظوری استعفای آقای نور از سوی ارگ ریاست جمهوری، رئیس اجرائیه هفته قبل گفت که با منظوری این استعفا او و رهبری جمعیت اسلامی پیش از این توافق کرده بودند اما روز شنبه هفته جاری عطا محمد نور در حضور برخی رسانه‎ها به دفتر کارش رفت و گفت که اگر جمعیت و حکومت به توافق نرسند، او تا اخیر عمر حکومت فعلی والی این ولایت باقی خواهد ماند.

جمعیت اسلامی افغانستان در باره این‎که آیا مذاکرات آنان با حکومت آغاز شده یا نه، چیزی نگفت اما در باره سخنان سخنگوی اداره مستقل ارگان‎های محلی می‎گوید، صحبت‎های این اداره در باره والی بلخ برای آنان رسمیت ندارد.

ذبیح فطرت

ذبیح فطرت معاون سخنگوی این حزب روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت:

"این گپ‎ها مربوط به خود شان می‎شود طرف ما ارگان‎های محل نیست و طرف ارگان‎های محل هم پیش ما رسمیت ندارد تا زمانی که موضوع ما با ارگ حل نشود."

یک روز پیش (دو شنبه) حد اقل دو منبع معتبر حکومتی که نخواستند از آنان نام گرفته شود به رادیو آزادی گفتند، حکومت برای معرفی انجنیر محمد داوود به عنوان والی جدید بلخ قاطع است.

این منابع همچنان گفتند که ادامه کار عطا محمد نور به عنوان والی بلخ غیر قانونی است.

گزارش: نصرت پارسا