کریمی: دسترسی مردم به آب آشامیدنی از ۵۳ درصد به ۷۳ درصد افزایش می‌یابد

قرارداد به ارزش بیش از ۴۳ میلیون دالر امریکایی میان وزارت احیا و انکشاف دهات و اداره یونیسف به هدف فراهم سازی آب آشامیدنی و خدمات حفظ الصحه در کابل به امضا رسید.

در حالی که ۴۷ درصد باشنده‌گان مناطق دور دست کشور به آب صحی آشامیدنی دسترسی ندارند وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان از فراهم سازی آب صحی و خدمات حفظ الصحه به میلیون‌ها باشنده در قریه و قصبات کشور خبر می‌دهد.

این وزارت به همین هدف روز یکشنبه «۱۷ جدی ۱۳۹۶» قرار داد را به ارزش بیش از ۴۳ میلیون دالر امریکایی با اداره یونیسف در کابل امضأ کرد.

قرار داد را به ارزش بیش از ۴۳ میلیون دالر امریکایی با اداره یونیسف در کابل امضأ کرد.

مجیب الرحمن کریمی وزیر احیا و انکشاف دهات در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شده بود گفت که پول یاد شده به اساس پلان این وزارت ظرف دو سال به مصرف خواهد رسید و با این کار مشکلات زیاد مردم از ناحیه آب صحی مرفوع می‌گردد.

او افزود:

"مبلغ مجموعی پلان، ۴۳میلیون و ۲۹۵ هزار دالر امریکایی می‌باشد که از سوی سه وزارت در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی به همکاری مردم در بخش آب رسانی و حفظ الصحه در قریه‌ها، مکاتب، کلینیک‌ها به مصرف می‌رسند."

آقای کریمی می‌گوید که با عملی شدن این پلان دسترسی مردم در قریه و قصبات کشور از ۵۳ درصد به ۷۳ درصد افزایش می‌یاد.

به گفته وی این پلان در ولایت‌های فاریاب، جوزجان، سرپل، بلخ، سمنگان، بغلان، تخار، بدخشان، کندهار، هلمند، زابل، خوست، پکتیا، پکتیکا، غزنی، بامیان، دایکندی، کاپیسا، ننگرهار، کنر، لغمان، نورستان، هرات، فراه، بادغیس و غور تطبیق می‌گردد.

این در حالیست که به اساس ارقام وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان در حال حاضر ۶۵ درصد باشنده‌گان کشور به آب صحی دسترسی دارند.

در این حال داکتر منور شاه متخصص امور صحی، عدم دسترسی به آب صحی و حفظ الصحه را یک مشکل اساسی مردم دانسته و از حکومت می‌خواهد تا در این بخش اقدامات جدی نماید.

به اساس گزارش‌ها، باشنده‌گان مناطق مختلف کشور تاکنون به تکرار از حکومت انتقاد کرده‌اند که به این مشکل اساسی توجه لازم نکرده‌است.

اما پیش از این حکومت افغانستان گفته‌است که پلان دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی آب آشامیدنی صحی و دیگر سهولت‌های لازم را به باشنده‌گان شهرها و دهات فراهم سازد.

از سوی دیگر ادیل خضر نماینده اداره یونیسف در افغانستان حین امضای قرارداد دسترسی مردم به آب صحی و خدمات حفظ الصحه را بسیار مهم خوانده و از همکاری‌های دوام دار در این بخش اطمینان داد.

ادیل خضر

او افزود:

"ما این‌جا به‌خاطری آمده‌ایم که از حکومت حمایت کنیم، ما با حکومت در بخش رساندن آب صحی و فراهم سازی خدمات حفظ الصحه مشترکاً کار می‌کنیم، ما خوش استیم که حکومت از بودجه خود در سال ۲۰۱۷ میلادی در بخش فراهم سازی آب صحی کارهای قابل ملاحظه را انجام داده و امیدواریم که در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز چنین شود."

خانم خضر می‌گوید که ادارات حکومتی و غیر حکومتی در افغانستان باید با تمام توان تلاش نمایند تا مشکل مردم در بخش دسترسی به آب آشامیدنی صحی و حفظ الصحه برطرف گردد.

گزارش: جاوید حسن زاده