لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۰

بی‌جا شده‌گان: نیرو های امنیتی جهت پس‌گیری ولسوالی غورماچ اقدام نمی‎‌کند


حدود چهار ماه قبل مرکز ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب به دست گروه طالبان سقوط کرد و با سقوط ولسوالی، شمار زیادی از خانواده‎ها که در مرکز ولسوالی ساکن بودند، مجبور به ترک خانه‎های شان شدند.

حالا این بی‌جا شده‌ها که هنوز در دشت‎ها، دامنۀ کوه‎ها و سایر ساحات نسبتاً امن زیر خیمه‎ها در هوای سرد زنده‎گی خود را به سر می‎برند شکایت نموده می‎گویند که دولت تا هنوز به حال و احوال آن‎ها توجه نکرده و خانواده‎های بی‌جا شده در وضعیت رقت باری قرار دارند.

فاریاب
فاریاب

عبدالغفار یک تن از بی‌جا شده‎ها مشکلات خود را چنین بیان می‎دارد:

"مدت ۴ ماه می‎شود که ما محلات خود را به دلیل جنگ ترک نموده، بی‌جا شده‎ایم. تقریاً چهار هزار فامیل نه سرپناه داریم، نه چیزی برای خوردن. در حال حاضر در جاهای زنده‎گی می‎کنیم که از یک طرف بالای سر ما مرمی‎های هاوان می‎بارد و طرف دیگر طالب می‎زند، در بین آتش جنگ گیر مانده‎ایم. اگر خدا ناخواسته کسی از ما زخمی شود، نمی‎توانیم آن را به جایی انتقال دهیم چون در مسیر راه ما را توقف می‎دهند و می‎گویند که شما افراد طالب هستید یعنی ما به صد گونه مشکلات مواجه هستیم."

وی می‎افزاید، فصل سرما هم فرا رسیده و خانواده‎های بی‌جا شده با مشکلات زیادی دچار می‎باشند.

عبدالغفار می‌افزاید:

"زمستان هم در حال فرا رسیدن است و هوا هم روز به روز سرد می‎شود، از سوی دیگر برای خوردن ما چیزی نداریم، سرپناه و آب آشامیدنی صحی نداریم، در بخش صحی محروم هستیم. به خدا سوگند که دیروز ۵ نفر ما زخمی شدند، ما توانایی آن را نداشتیم که آنان را به شهر میمنه یا به کدام مرکز صحی انتقال دهیم. در مدت ۴ ماه هیچ‌کس برای پرسان ما نیامده‎است."

حفیظ‌الله یک‌تن دیگر از بی‌جا شده‎های غورماچ می‎گوید، آن‎ها مشکلات خود را با مقامات محلی فاریاب در میان گذاشته‎اند، اما در قسمت حل مشکل خانواده‎های بی‌جا شده تا حال هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته‎است.

بیجا شده‌های فاریاب
بیجا شده‌های فاریاب

او افزود:

"ما بی‌جا شده‎ها مشکلات خود را به ولسوال صاحب مطرح کردیم، به مقام ولایت از طریق تیلیفون بیان داشتیم، اما کسی به داد ما تا حال نرسیده است. مال و جان ما در خطر جدی قرار دارند. اگر زخمی شویم تداوی کرده نمی‎توانیم. نه دولت ما را تسلیم می‎گیرد و نه هم گروه طالبان."

در این حال مولوی عبدالله "وافق" ولسوال غورماچ با تأیید مشکلات بی‌جا شده‎ها به رادیو آزادی چنین گفت:

"تقریباً سه یا چهار هزار خانواده در غورماچ بی‌جا شده‎اند و هنوز در دشت‎ها به حالت بدی قرار دارند. زمانی که مرکز ولسوالی در ماه اسد سقوط کرد، تمام نیروها به کمپ نظامی اردوی ملی دورتر از ساختمان ولسوالی موقعیت دارد، جابه‌جا شدند. برای ما مشخصاً معلوم نیست که نیروهای امنیتی در چه زمانی عملیات پس‌گیری مرکز ولسوالی را آغاز می‎کنند. نیروهای امنیتی پلان‎های خود را دارند و ما را به پروگرام‎های خود دخیل نمی‎سازند. تقاضای من از نیروهای امنیتی این است که هرچه عاجل مرکز ولسوالی را از دست طالبان آزاد سازند تا بی‌جا شده‌ها به خانه‎های خود برگردند و زنده‎گی عادی خود را آغاز کنند."

ولسوالی غورماچ در ماه اسد سال روان برای بار دوم به تصرف شورشیان طالب درآمد.

به‌گفته باشنده‎گان غورماچ در حالی که نیروهای امنیتی افغان در کمپ نظامی غورماچ مستقر بوده، اما این نیروها به دلیل نا معلوم جهت پس‌گیری مرکز ولسوالی اقدام نمی‎نمایند.

باشنده‎گان غورماچ می‎گویند، تا چه زمانی آن‎ها بی‌سرنوشت، دور از خانه‌ها در دشت‎ها و کوه‎ها باقی بمانند؟

گزارش: رحمت‌الله رها

XS
SM
MD
LG