مقامات: تقاضای بلند مواد مخدر باعث تبدیل شدن حوزه غرب به مسیر ترانزیت آن شده‌است

مقامات ولایت هرات می‎گویند که حوزه غرب افغانستان به مسیر قاچاق مواد مخدر به کشورهای اروپایی مبدل شده‎است.

آنان می‎گویند که تقاضای بلند مواد مخدر در کشورهای همسایه افغانستان، منطقه و کشورهای اروپایی باعث شده تا حوزه غربی افغانستان به مسیر ترانزیت قاچاق مواد مخدر مبدل شود.

غلام جیلانی دقیق رئیس مبارزه علیه مواد مخدر این ولایت به رادیو آزادی گفت که نیروهای سرحدی و پولیس مبارزه علیه مواد مخدر در جلوگیری از قاچاق مواد مخدر در این ولایت ناتوان مانده‎اند و افزود که بخش بیشتر مواد مخدر تولید شده در ولایات شمالی و مرکزی از مسیر هرات به کشورهای اروپایی قاچاق می‎شود.

مواد مخدر

دقیق گفت، نیروهای سرحدی و پولیس مبارزه علیه مواد مخدر در جلوگیری از قاچاق مواد مخدر در این ولایت ناتوان مانده‎اند.

آقای دقیق می‌افزاید:

"در مجموع تمام حوزه غرب، نیمروز، فراه و هرات به مسیر ترانزیت قاچاق مواد مخدر مبدل شده‎است. بعد از سرحدات جنوبی بیشتر مواد مخدر از این مسیر قاچاق می‎شود. بیشتر مواد مخدر تولید شده در ولایات شمالی و مرکزی از مسیر همین ولایات به بیرون از افغانستان قاچاق می‎شوند، نیروهای سرحدی توان این را ندارند که جلو قاچاقبران مواد مخدر را بگیرند و آنان به آسانی مواد مخدر را از این مسیرها قاچاق می‎کنند."

پیش از این نیز سخنگوی والی و شماری از اعضای شورای ولایتی هرات گفته بودند که این ولایت به مسیر ترانزیت قاچاق مواد مخدر مبدل شده‎است و نیروهای امنیتی این ولایت در جلوگیری آن ناتوان مانده‎اند.

هرات با کشور همسایه ایران هم‌سرحد است و در کنار شماری زیادی از معتادین افغان که از ایران به افغانستان باز گشته‎اند بیشتر وقت‎ها در مورد قاچاق فریکرسرها یا مواد پیش‌ساز مواد مخدر از ایران به افغانستان نیز گزارش داده می‎شود.

از سوی دیگر نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان با رد کردن این که پولیس در جلوگیری از قاچاق مواد مخدر ناتوان است می‎گوید که پولیس هرات در جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و دستگیری قاچاقبران دست‌آوردهای خوبی دارد.

نصرت رحیمی

او افزود:

"چیزی‎که این‎ها می‎گویند که گویا این ولایات به مسیر ترانزیت قاچاق مواد مخدر مبدل شده‎است ما رد می‎کنیم و چنین چیزی وجود ندارد. نیروهای امنیتی در این ساحه مکلفیت دارند جلو قاچاق مواد مخدر را گرفته‎اند و بیشتر وقت‎ها قاچاقبران دستگیر شده‎اند و بر اساس قانون همرای‌شان رفتار شده‎است. شاید مشکلات وجود داشته باشد و در این مورد به نهادهای کشفی و استخباراتی وظیفه سپرده شده تا این موضوع را بررسی کنند."

شماری از نماینده‎های ولایت هرات در ولسی جرگۀ افغانستان به این باورند که در عدم همکاری کشورهای همسایه و جامعه جهانی در امر مبارزه علیه مواد مخدر جلوگیری قاچاق مواد مخدر کاری دشوار خواهد بود.

فاروق مجروح یکی از همین نماینده‎ها می‎گوید گروه‎های مافیایی و قاچاقبران بزرگی در کاروبار مواد مخدر دخیل اند و یک مدیریت کوچک به سطح یک ولایت نمی‎تواند که جلو فعالیت‎های این گروه‎ها را بگیرد.

گزارش: عبادالله حنانزی

Your browser doesn’t support HTML5

مقامات: تقاضای بلند مواد مخدر باعث تبدیل شدن حوزه غرب به مسیر ترانزیت آن شده‌است