قایم: عالمان دین در رابطه به زیان‌های مواد مخدر به مردم آگاهی دهند

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر از عالمان دین می‌خواهد که در رابطه به زیان‌های مواد مخدر در روشنایی احکام اسلامی به مردم آگاهی دهند.

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر می‌گوید، عالمان دین می‌توانند نقش مؤثری را در بخش آگاهی‌دهی در رابطه به حرمت کشت، تولید، قاچاق و استفاده از مواد مخدر بازی کنند.

این موضوع را جاوید احمد قایم معین پالیسی و استراتژی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر در گردهمایی عالمان دین مرکز و ولسوالی‌های ولایت کابل بیان کرد و از آنان خواست که در مبارزه با این پدیده با دولت همکاری کنند.

آقای قایم گفت، عالمان دین می‌توانند با استفاده از منبرهای مساجد در رابطه به اضرار مواد مخدر به مردم معلومات دهند.

جاوید قایم

او افزود:

"خواست ما از شما این است و اعتراف هم می‌کنیم که بدون همکاری شما مبارزه علیه مواد مخدر امکان ندارد. ما از شما می‌خواهیم که در این وجیبه ملی و اسلامی با ما همکاری کنید. از همین جا آغاز کنید، در خطبه‌های نماز جمعه و هر جای که مردم وعظ و نصحیت شما را می‌شنوند، در رابطه به اضرار مواد مخدر و نجات جوانان از این عمل نا شایسته به آنان آگاهی دهید."

تأکید وزارت مبارزه علیه مواد مخدر بر نقش تأثیرگذار عالمان دین در مبارزه علیه مواد مخدر در حالی است که این وزارت پیش از این گفته بود که وزارت حج و اوقاف مسئولیت‌های خود در بخش آگاهی‌دهی جهت مبارزه علیه مواد مخدر را انجام نه‌داده است.

بر اساس پلان ملی عمل مبارزه علیه مواد مخدر، وزارت حج و اوقاف مسئولیت دارد که در بخش مواد مخدر و زیان‌های آن به مردم آگاهی دهد.

بلند کردن صدا از منبر مسجد و تکیه‌خانه‌ها علیه مواد مخدر و آگاهی‌دهی در رابطه به اضرار مواد مخدر از جمله اقدامات مهمی است که بر اساس پلان ملی عمل وزارت حج و اوقاف بر انجام آن مکلف شده‌است.

اما عالمان دین می‌گویند که آنان همیش در این رابطه صدای‌شان را بلند کرده اند و با احساس مسئولیت در رابطه به زیان‌های آن نیز به مردم آگاهی داده اند.

عطاالله فیضانی

عطاالله فیضانی عالم دین و عضو شورای ولایتی کابل می‌گوید:

"این مجلس با عالمان دین مفید و تأثیرگذار است. عالمان دین همیشه در مجالس و مساجد رسالت‌شان را ادأ کرده‌اند و چیزی را که خدا و رسول‌اش فرموده‌اند، آن را به مردم رسانده‌اند. کوکنار، چرس و شراب حرام است. بیایید هر آن چیزی که عقل را تخریب می‌کند، در برابر آن عملاً اقدام کنیم."

یعقوب حیدری والی کابل نیز در این نشست اشتراک داشت و وی در رابطه به دوام کشت کوکنار در شماری از ولسوالی‌های ولایت کابل ابراز نگرانی کرد.

آقای حیدری پاکستان را عامل ترویج کشت از مواد مخدر در افغانستان یاد کرد و از عالمان دین، مردم عام و جامعه جهانی خواست که در راه مبارزه با مواد مخدر در کنار مردم افغانستان باشند.

گزارش: عبادالله حنانزی

Your browser doesn’t support HTML5

علما