برخی از اعضای ولسی جرگه به نتایج نشست‎های کابل و اسلام‌آباد امیدوار نیستند

هرچند وزارت خارجه افغانستان از تغییر موقف پاکستان در زمینه مبارزه با تروریزم سخن می‎زند اما برخی از اعضای هیئت اداری ولسی جرگه به این وعده‎ها به دیده شک نگریسته و خواهان اقدامات عملی از جانب پاکستان هستند.

عرفان الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه روز یکشنبه «۱۵دلو۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت به رفت و آمد هیئت افغانستان و پاکستان و نتایج نشست‎های مشترک، زیاد امیدوار نیستند.

عرفان الله عرفان

او افزود:

"اسناد و مدارکی که افغانستان به پاکستان سپرده، ما امیدواریم که پاکستان در این بخش اقدام عملی و جدی کند اما متاسفانه تا کنون خوشبینی یا باور نداریم که رفت و آمد هیئت‎ها و تبادله اسناد نتیجه بدهد."

این در حالیست که یک هیئت پاکستان به ریاست تهمینه جنجوعه معین وزارت خارجۀ این‌کشور روز شنبه به کابل آمد و با نماینده‌های افغانستان به رهبری حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان دیدار و گفت‎وگو کردند.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه ناوقت روز شنبه در یک نشست خبری گفت که هیئت پاکستانی به پرسش‎های توضحیات دادند که در جریان سفر رئیس عمومی امنیت ملی و وزیر داخله افغانستان به پاکستان مطرح شده بود.

اما محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در مورد دیدار این هیات از کابل در صفحه تویترش نوشته که در زمینه بررسی‎ها در مورد حملات اخیر تروریستی در کابل همکاری می‎کنند اما در مورد وضاحت دادن به کابل اشاره نکرده‎است.

فیصل نوشته به کابل پیشنهاد کرده‎اند، بجای بازی اتهام وارد کردن بهتر است، هر دو طرف در مورد حملات مرگبار اخیر مشترکا بررسی و تحقیق کنند.

در حالی روند دیدار هیئت افغان و پاکستانی صورت می‎گیرد که رئیس جمهور غنی روز جمعه پاکستان را پناگاه طالبان خواند و گفت که مردم افغانستان از پاکستان خواستار اقدامات واضح و عملی است.

Your browser doesn’t support HTML5

غنی از پاکستان اقدام عملی میخواهد

از سوی هم شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان ناوقت روز شنبه در یک نشست خبری گفت، در مورد نشست اخیر هیئت‎های دو کشور پیشرفت صورت گرفته و هر دوطرف روی برخی موارد به توافق رسیده‎اند.

به گفته وی برخی مسایل دیگر هم است که باید بالای آن بحث و گفت‎وگو شود.

او افزود:

"نشست که صورت گرفته، روی پلان عمل افغانستان و پاکستان گفت‎وگو شد، پیشرفت‎های صورت گرفت و نشست در فضای صلح و برادری انجام شد اما برخی مسایل دیگر باقی مانده که باید به پیشرفت و توافق برسیم."

مستغنی گفت، اکنون پاکستان از آن موارد انکار کرده نمی‎تواند که افغاننستان به آن تاکید دارد.

به گفته وی برای بحث و گفت‎وگو روی موارد دیگر قرار است که یک هیئت از کابل به تاریخ ۹ فبروری به اسلام آباد بروند.

گزارش: نورالله شایان