وزارت مهاجرین: روی یک پلان جامع برای بازگشت مهاجرین کار می‌کنیم

وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان می‌گوید به کمک همکاران ملی و جهانی روی یک پلان جامع برای بازگشت آبرومندانه مهاجرین کار می‌کند.

وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان می‌گوید، ۱۵ وزارت و ۷ ادارۀ مستقل به کمک همکاران جهانی در کمیسیون عالی مهاجرین روی یک پلان کار می‌کنند تا بر اساس آن مهاجرین افغان به‌گونه تدریجی به کشور باز گردند.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت روز چهار شنبه «۱۸ دلو ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، این پلان دو بخش دارد که بخش اول آن کمک‌ها بشری و عاجل و بخش دوم آن برنامه‌های انکشافی می‌باشد.

حفیظ احمد میاخیل

او افزود:

"پلان دو بخش دارد بخش اول آن کمک‌های بشری یا عاجل است که حین برگشت مهاجرین این کمک‌ها با آنان صورت خواهد گرفت دوم برنامه انکشافی است که در این پلان مدنظر گرفته شده‌است که این شامل فراهم نمودن زمینه‌های تعلیمی، کاریابی و خدمات صحی و مسئله سرپناه‌شان می‌باشد."

آقای میاخیل افزود که قرار است تا یک هیئت پاکستانی به هدف بحث روی تقسیم اوقات معین و برگشت منظم مهاجرین به کابل بیاید.

در حال حاضر در حدود دو میلیون مهاجر افغان در پاکستان زیست دارند که از این میان ۱.۲میلیون آن از گذشته راجستر بوده و ۷۷۰ هزار آن جدیداً ثبت شده‌اند.

در حالی که کابینه پاکستان تاریخ قبلی اقامت مهاجرین افغان را برای دو ماه تمدید کرده بود، اما وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان می‌گوید با پاکستان روی بازگشت دواطلبانه مهاجرین افغان توافق دارد.

قبلاً ۳۱ ماه جنوری تاریخ نهایی برای اقامت افغان‌های مقیم در پاکستان تعیین شده بود.

از سوی هم معاون سفارت افغانستان در اسلام‌آباد می‌گوید که اول ماه مارچ سال روان روند برگشت دواطلبانه مهاجرین افغان از پاکستان آغاز خواهد شد.

زردشت شمس به رادیو آزادی گفت که اگر طبق پلان برای عودت کننده‌گان سهولت‌های لازم زنده‌گی فراهم گردد، ممکن افغان‌های که در پاکستان کار و بار دارند نیز به شکل دواطلبانه به کشور‌ شان برگردند.

رزدشت شمس

او افزود:

"اگر ما به مهاجرین زمینه‌های مختلف را فراهم نماییم شماری زیاد از مهاجرین به شکل دواطلبانه حاضر به برگشت به کشور‌ شان اند. یک بخش مهاجرین کسانی اند که در پاکستان کار و بار دارند و آنان اوضاع را بررسی می‌کنند و اگر زمینه تشویق آنان فراهم شود و به آنان گفته شود که سرمایه‌ای شما به شکل مصون انتقال شده و در آن‌جا هم زمینه استفاده بهتر از سرمایه‌شان فراهم شود ممکن که آنان نیز به برگشت تشویق شوند."

آقای شمس می‌گوید که ارادۀ بازگشت دواطلبانه به کشور نزد افغان‌های مقیم در پاکستان تقویت شده و به‌گفته وی ممکن روند برگشت مهاجرین در سال جاری در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته باشد.

حکومت وحدت ملی در سه سال گذشته دو میلیون ۲۵۰ هزار مهاجر را به افغانستان باز گشتانده که بیشترین رقم آن در سال ۱۳۹۵ به ثبت رسیده‌است.

بر اساس گفته‌های برخی از مقامات افغان، جانب پاکستان همواره موضوع اخراج مهاجرین افغان را از آن کشور به شکل فشار سیاسی علیه حکومت افغانستان استفاده کرده‌است.

چندی قبل، رئیس جمهور محمد اشرف غنی طی نشستی در کابل گفت که افغانستان زمان تکمیل خواهد شد که مهاجرین افغان دوباره به کشور‌ شان برگردند.

گزارش: آرزو غیاثی