یوناما تلفات افراد ملکی در افغانستان را نگران کننده وحشتناک خواند

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان یا یوناما می‌گوید، تلفات افراد ملکی در سال ۲۰۱۷ میلادی درین کشور ۹ درصد کاهش یافته، اما در حملات هوایی، گروهی و حملات انتحاری افزایش قابل ملاحظه آمده‌است.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان یا یوناما می‌گوید، افزایش حملات انتحاری و نشانه گرفتن عمدی افراد ملکی در افغانستان آنان را نگران ساخته‌است.

تدامیچی یاماموتو نماینده منشی سازمان ملل در افغانستان روز پنجشنبه «۲۶ دلو ۱۳۹۶» هنگام ارائه گزارش سالانۀ تلفات ملکی سال ۲۰۱۷ میلادی گفت، تلفات افراد ملکی در این کشور نگران کننده وحشتناک می‌باشد.

تدامیچی یاماموتو

او افزود:

"یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۱۰ هزار تن به‌خاطر جنگ‌ها کشته و زخمی شده‌اند. افراد ملکی بیشتر در حملات انتحاری، انفجار ماین‌های کنار سرک، جنگ‌های زمینی، کشتار هدفمندانه، مواد منفجر ناشده و حملات هوایی کشته و زخمی شده‌اند."

بر اساس گزارش سازمان ملل‌متحد در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳۴۳۸ تن کشته و ۷۰۱۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

هرچند در این گزارش از کاهش ۹ درصدی تلفات ملکی سخن گفته شده، اما این مسئله نیز در آن گنجانیده شده‌است که افزایش حملات هوایی، گروهی و حملات انتحاری در مقایسه با سال گذشته نگران کننده می‌باشد.

بر اساس گزارش یوناما، در سال ۲۰۱۷ میلادی همچنان بیشتر از چهار هزار زن و کودک نیز کشته و زخمی شده‌اند که در مقایسه با سال گذشته میزان تلفات زنان بیشتر می‌باشد.

در این گزارش همچنان به حملات راکتی پاکستان اشاره شده و آمده‌است که در سال ۲۰۱۷ میلادی در این حملات ۷۱ تن کشته و زخمی شده‌اند.

با آن‌که در گزارش یوناما عامل ۱۶ درصد تلفات افراد ملکی نیرو های امنیتی افغان گفته شده‌است، اما وزارت دفاع افغانستان این ارقام را نمی‌پذیرد.

دولت وزیری

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه در یک نشست خبری در این مورد گفت:

"تلفات ملکی به هیچ صورت برای دولت افغانستان قابل قبول نیست به هر نامی که باشد ما فیصدی آنان را رد نمی‌کنیم مگر به احتیاط به شما می‌گویم که این فیصدی از احتیاط بیشتر ما در مورد تلفات افراد ملکی صورت می‌گیرد این فیصدی کم است."

هرچند یوناما می‌گوید، تلفات افراد ملکی از سال ۲۰۱۲ میلادی تا کنون به‌گونه تدریجی رو به افزایش است، اما وزارت دفاع اطمینان می‌دهد که به‌خاطر جلوگیری از تلفات افراد ملکی تلاش می‌نماید.

هرچند طالبان در مورد گزارش اخیر یوناما چیزی نگفته است، اما پیش از این در مورد تلفات ملکی تا حدی زیادی ملامتی خود را نپذیرفته‌است.

گزارش: فرشته ندا