پروژۀ انتقال گاز ترکمنستان "تاپی" امروز جمعه در هرات افتتاح می‌شود

قرار است کار اجرای پروژه تاپی در ولایت هرات امروز جمعه «۴ حوت ۱۳۹۶» رسماً افتتاح شود.

رئیس جمهور اشرف غنی برای اشتراک در مراسم افتتاح این پروژه شام دیروز به هرات رسید.

در آستانه افتتاح کار اجرای پروژه تاپی در هرات، نهاد‌های امنیتی افغانستان می‌گویند که تدابیر جدی امنیتی برای تأمین امنیت این پروژه در نظر گرفته شده‌است.

جنرال مراد علی مراد معین ارشد امنیتی وزارت داخله دیشب از هرات به رادیو آزادی از طریق تیلیفون در رابطه به اقدامات امنیتی به هدف حفاظت ازین پروژه چنین گفت:

مراد علی مراد

"تدابیر امنیتی پیش بینی شده‌است که به چه شکل این تدابیر امنیتی گرفته شود تا کار‌های عملی این پروژه که صورت می‌گیرد از تورغندی به هرات و از هرات به تورغندی و سایر ولایات و همین قسم به جانب پاکستان به همین شکل این هم محاسبه شده و هم قوت‌های لازم که برای تامین امنیت آن ضرورت است کار روی آن صورت گرفته و زمانی‌که کار عملی این پروژه آغاز می‌شود این قوت‌ها جای و وظایف خود را اشغال خواهند کرد."

آقای مراد اما نه‌گفت که به چه تعداد از نیرو‌ های امنیتی جهت تامین امنیت پروژه تاپی توظیف خواهند شد.

معین ارشد امنیتی وزارت داخله افغانستان در عین حال گفت که برای برگزاری مراسم افتتاح این پروژه در هرات تدابیر لازم امنیتی روی دست گرفته شده‌است.

انتظار می‌رود قربانقلی بیردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان، شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان و‌ وزیر دولت هند در امور خارجی نیز درین مراسم اشتراک کنند.

در همین حال وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که با انکشاف کار اجرای پروژه تاپی در داخل این کشور، تدابیر بیشتر امنیتی به هدف حفاظت و تامین امنیت این پروژه اتخاذ می‌شود.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع در صحبت با رادیو آزادی درین مورد افزود:

دولت وزیري

"در ولایت هرات یک قول اردو داریم و بر علاوه قول اردوی ۲۰۷ ظفر، قطعات کماندو و قطعات هوایی در ولایت هرات اند یعنی قطعات و جزوتام‌های کافی اردوی ملی در ولایت هرات موجود اند که امنیت این پروژه را تامین کنند. این پروژه اکنون در حالت ابتدایی است و زمانی‌که انکشاف می‌کند تدابیر امنیتی آن هم قویتر می‌شود."

گفته می‌شود که تاپی یک پروژه چند شاخه‌ای است که فایبر نوری، خط آهن و انتقال برق را نیز شامل می‌شود.

پروژه تاپی در اوایل ۲۰۱۶ میلادی از سوی مقام‌های افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هند در ترکمنستان رسماً افتتاح شده‌بود.

قرار است این پروژه در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی تکمیل شود.

پروژه تاپی ۱۸۱۴ کیلومتر طول دارد که ۷۳۵ کیلومتر آن از خاک افغانستان و از ولایت‌های هرات، فراه، نیمروز، هلمند و کندهار عبور می‌کند.

به اساس معلومات حکومت افغانستان، با اجرای پروژه تاپی، سهم افغانستان در ده سال اول ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز خواهد بود و در کنار آن سالانه حدود چهارصد میلیون دالر به عنوان حق العبور به دست خواهد آورد.