لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۳

ارگ: افتتاح تاپی نشانه از موفقیت حکومت در سیاست منطقه یی است


ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید که افتتاح پروژه تاپی نشانه از موفقیت حکومت وحدت ملی در سیاست منطقه یی می‎باشد.

ارگ می‎گوید که حکومت وحدت ملی تلاش دارد تا منافع کشورهای منطقه را در محور همکاری‎های اقتصادی و ایجاد رفاه و آسایش برای ساکنان در جغرافیایی منطقه گره بزند.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری روز پنجشنبه «۳حوت۱۳۹۶» در یک نشست خبری در کابل گفت که رویکرد حکومت در منطقه سبب شد تا یک اجماع برای عملی ساختن این پروژه به وجود آید.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

مرتضوی گفت:

"قرار است که پروژه تاپی فردا رسما افتتاح شود و این نشان دهنده موفقیت حکومت وحدت ملی در سیاست منطقه یی است اما رویکرد حکومت وحدت ملی و رئیس جمهور به منطقه سبب شد تا یک اعتماد و یک اجماع در رابطه به این پروژه به وجود بیاید."

آقای مرتضوی گفت که فردا در کنار افتتاح لوله گاز، پروژه برق ۵۰۰ کیلو ولت ترکمنستان، میان ترکمنستان، افغانستان و پاکستان، ایجاد سه سب استیشن در ولایت‎های هرات، فراه و کندهار و همچنان فایبر نوری و خط آهن نیز شامل این برنامه می‎باشد.

آقای مرتضوی گفت رئیس جمهور غنی به همین هدف در راس یک هیئت بلند پایه شام امروز وارد هرات شده و به روز جمعه پروژه تاپی را همراه با رئیس جمهور ترکمنستان، صدراعظم پاکستان و وزیر دولت در امور خارجه هند، در هرات افتتاح می‎کند.

وی گفت که رئیس جمهور تا روز یکشنبه هفته آینده در ولایت هرات حضور داشته و در این مدت با نهادهای مدنی، سکتور خصوصی، علما و مسئولین ولایت‎های که مسیر تاپی از آن می‎گذرد در هرات ملاقات کرده و به نظریات شان گوش می‎دهد.

هرچند همواره نگرانی‎ها از تطبیق و حفاظت از پروژه تاپی در افغانستان از سوی مردم و برخی از کارشناسان مطرح گردیده‎است، اما ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید که مردم بر اهمیت این پروژه پی برده و در کنار نیروهای امنیتی از آن حفاظت و حمایت می‎کنند.

کار عملی پروژه تاپی در سال ۲۰۱۶ میلادی توسط مقامات ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند در ترکمنستان افتتاح گردیده و اکنون این پروژه به افغانستان رسیده‎است.

نقشه تاپی
نقشه تاپی

در این حال کارشناسان افغان تلاش‎های حکومت افغانستان را در راستای عملی ساختن پروژه‎های اقتصادی بخصوص تاپی ستایش کرده و از آن استقبال می‎کنند.

عبدالله واحد یار کارشناس مسایل اقتصادی در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"نه تنها پروژه تاپی بلکه پروژه چابهار، راه ابریشم، خط ریل، این‎ها از پروژه‎های عمده است که نتیجه بهتر سیاست خارجی افغانستان می‎باشد."

وی می‎گوید هرچند برخی کشورهای همسایه تلاش کردند تا در افغانستان بحران ایجاد کنند اما حکومت افغانستان در بخش سرعت بخشیدن پروژه‎های اقتصادی موفقانه عمل کرده‎است.

در این حال ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید که جنگ مانع پیشرفت و به ثمر رساندن پروژه‎های اقتصادی در کشور نشده و حکومت وحدت ملی متعهد به عملی ساختن این پروژه‎ها در کشور می‎باشد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG