حکومت افغانستان از اقدام "سازمان FATF" علیه پاکستان استقبال کرد

حکومت افغانستان با اشاره به اقدام سازمان جهانی نیروی کاری عملیات مالی در برابر پاکستان می‌گوید که این اقدام در امر مبارزه با تروریزم بسیار مؤثر خواهد بود.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روز شنبه با ابراز این مطلب به رادیو آزادی گفت که کابل پیش از این بارها از پیامد‌های پشتیبانی از تروریزم هشدار داده است.

به گفته آقای مستغنی حکومت افغانستان از اقدامات که منجر به قطع حمایت از گروه‌های تروریستی شود ستایش می‌کند:

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

وی گفت:

" آنچه حالا اتفاق افتاده پیامدیست که خود بخود حمایت از گروه‌های تروریستی و نادیده گرفتن پناهگاه‌ها و مراکز امن آموزش، تجهیز و تمویل آنان می‌تواند در قلمرو یک کشور داشته باشد. دولت جمهوری افغانستان از هر آن اقدام که باعث قطع هر گونه حمایت عمدتاً حمایت‌های مالی از گروه‌های تروریستی شده بتواند استقبال می‌کند."

گزارش‌ها می‌رسانند که اگر پاکستان علیه تندروان مسلح در قلمرو‌ اش اقدام بیشتر نکند الی ماه جون بار دیگر در فهرست نظارت تمویل تروریستان شامل خواهد شد.

خبرگزاری رویترز و اندیا تودی دیروز جمعه به نقل از مقام‌های پاکستانی و دیپلومات‌های که از آن‌ها نام برده نشده‌است گزارش دادند که "سازمان جهانی نیروی کاری عملیات مالی" یا "FATF" که به تازه‌گی در پاریس جلسه داشت تصمیم گرفته است تا پاکستان را یک بار دیگر در" فهرست خاکستری" جا دهد.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که چین و کشورهای عربی خلیج فارس مخالفت‌شان را با این اقدام کنار گذاشتند.

"سازمان جهانی نیروی کاری عملیات مالی"، بانک‌ها و سرمایه گذاران جهانی را تشویق می‌کند تا به کشورهای که درج این فهرست می‌شوند قرض ندهند.

پاکستان از سال ۲۰۱۲ الی سال ۲۰۱۵ میلادی شامل این فهرست بود.

ایالات متحده امریکا، بریتانیا، فرانسه و جرمنی به "سازمان جهانی نیروی کاری عملیات مالی" پیشنهاد کردند که پاکستان را مجدداً در این فهرست جا دهد.

کارشناسان روابط بین‌الملل باور دارند که شامل شدن دوبارۀ پاکستان در این فهرست برعلاوه حیثیت سیاسی و حقوقی پاکستان سیستم مالی‌اش را نیز تا حدی متأثر می‌سازد.

انتظار خادم

انتظار خادم یکی از این کارشناسان در مورد گفت:

"پاکستان در یک خطر سیاسی قرار دارد شامل شدن این‌کشور امروز منحیث حامی مالی تروریزم در لیست ایف،ای،تی،ایف بیشتر خطر سیاسی و دیپلوماتیک است نسبت به خطر مالی. اما پاکستان یگانه کشوری است که بر کمک‌های امریکا متکی است و جریحه دار شدن شخصیت‌اش در برابر دنیا شاید جبران ناپذیر باشد."

پاکستان همواره از سوی افغانستان به پشتیبانی از گروه‌های تروریستی متهم شده و مقامات افغان می‌گویند که گروه‌های تروریستی با استفاده از مراکز امن‌ شان در خاک آن‌کشور بر مناطق مختلف در افغانستان حمله می‌کنند.

هر چند پاکستان بارها همچو اتهامات را رد کرده اما امریکا نیز در این اواخر فشارها بر اسلام آباد را بخاطر تروریزم پروری و سیاست دوگانه‌اش در زمینه مبارزه با تروریزم بیشتر ساخته‌است.

نسیم شفق