لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۴:۲۳

"سازمان FATF" موقف‌اش در قبال پاکستان را تغییر داد


یک مقام پاکستان و یک دیپلومات این‌کشور روز جمعه به آژانس خبر رسانی رویترزگفتند که "سازمان جهانی نیروی کاری عملیات مالی" تصمیم گرفته‌است که پاکستان را دوباره در فهرست نظارت تمویل تروریستان قرار دهد.

این اقدام امکان دارد به اقتصاد پاکستان ضربه وارد کند و روابط تیرۀ اسلام آباد و واشنگتن را تیره تر سازد.

گزارش آژانس خبررسانی رویترز می‌افزاید: قراردادن پاکستان در این فهرست ضمن یک استراتژی وسیع‌تر امریکا برای زیر فشار قرار دادن این‌کشور صورت می‌گیرد تا روابط مظنون خود را با گروه‌های شبه نظامی اسلامگرا قطع کند که گفته می‌شود با استفاده از خاک پاکستان در افغانستان و هند دست به حملات می‌زنند.

این مقام پاکستان گفته‌است که این‌کشور در گردهمایی آینده "سازمان جهانی نیروی کاری عملیات مالی" یا "FATF" در ماه جون رسماً در فهرست نظارت قرار خواهد گرفت و به همین ملحوظ نام پاکستان در اعلامیه روز جمعه این اداره ذکر نشده‌است.

این تغییر در موقف این اداره نسبت به پاکستان بعد از آن صورت می‌گیرد که گزارش‌های چند روز پیش گفتند که به اسلام آباد سه ماه مهلت داده شده‌است.

کارشناسان به این باور اند که شمولیت دوبارۀ پاکستان در این فهرست بخصوص به سیستم بانکی و سرمایه گذاری خارجی در این‌کشور ضربه وارد خواهد کرد.

امریکا هفته گذشته تلاش کرد تا کشورهای عضو "سازمان جهانی نیروی کاری عملیات مالی" یا "FATF" را قناعت دهد که پاکستان را در آنچه که فهرست خاکستری خوانده می‌شود قرار دهند.

این فهرست شامل کشورهای است که برای جلوگیری تمویل دهشت افگنان تلاش‌های کافی ندارند.

حافظ سعید
حافظ سعید

پاکستان در آخرین تلاش خود برای جلوگیری از این اقدام هفته گذشته بر مؤسسات خیریۀ مرتبط به حافظ سعید، ممنوعیت اعلام کرد. نامبرده به دست داشتن در حملات تروریستی سال ۲۰۰۸ در ممبی که در آن ۱۶۶ تن کشته شدند متهم است.

ولی این تلاش اسلام آباد ظاهراً کارگر واقع نشد و یک مقام پاکستان و یک دیپلومات این‌کشور که از مباحثات "نیروی کاری عملیات مالی" یا "FATF" آگاهی دارند و نخواستند نامشان ذکر شود به آژانس خبررسانی رویترز گفتند که کشورهای عضو این اداره روز پنج‌شنبه تصمیم گرفتند که پاکستان دوباره در فهرست خاکستری شامل ساخته شود.

این دیپلومات روز جمعه به رویترز گفته‌است که این تصمیم دیروز جمعه اتخاذ شد.

پاکستان قبلاً تا سال ۲۰۱۵ برای مدت سه سال در این فهرست شامل بود.

اوایل هفته گذشته چین، ترکیه و کشورهای شورای همکاری خلیج به رهبری عربستان سعودی در برابر قرار گرفتن دوباره پاکستان در این فهرست مخالفت نشان داده بودند.

ولی این منبع دیپلوماتیک گفته‌است که چین و کشورهای خلیج اواخر روز پنج‌شنبه از مخالفت خود منصرف شدند.

بریتانیا، جرمنی و فرانسه از شمولیت دوبارۀ پاکستان در فهرست خاکستری حمایت کرده‌اند.

بورد تصمیم گیرندۀ "سازمان جهانی نیروی کاری عملیات مالی" یا "FATF که "سازمان جهانی نیروی کاری عملیات مالی" ۳۵ کشور درآن عضویت دارند سالانه سه بار تشکیل جلسه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG