نگرانی‌ها در پیوند به افزایش فعالیت "داعش" در کنر

فعالیت داعش در بیشتر از ولسوالی‌های کنر نگرانی باشنده‌گان این ولایت را برانگیخته‌است.

شماری از اعضای شورای ولایتی کنر با نگرانی از فعالیت گروه داعش در بسیاری از ولسوالی‌های این ولایت می‌گویند اگر حکومت برای جلوگیری از فعالیت این گروه دست به کار نشود، فاجعه بزرگی در این ولایت رُخ خواهد داد.

دین محمد ساپی یکی از اعضای شورای ولایتی کنر در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید که گروه داعش در حال حاضر در شماری از ولسوالی‌های این ولایت پرچم‌شان را نیز بلند کرده‌است.

او افزود:

"داعش در این‌جا مراکز ایجاد کرده، افراد را جلب و جذب می‌کنند در ولسوالی‌های ناری، غازی‌آباد، شیگل، دانگام و در ولسوالی شلتن، این گروه فعالیت دارد و در دیوگل، پیچ و چپه دره به‌گونۀ علنی بیرق‌های‌شان را بلند کرده‌اند."

ساپی می‌گوید، فعالیت گروه داعش در بیشتر ولسوالی‌های کنر محسوس است و این وضعیت نگرانی‌ باشنده‌گان این ولایت را برانگیخته است.

فعالیت گروه در داعش در بیشتر ولسوالی‌های کنر محسوس است و این وضعیت نگرانی‌ باشنده‌گان این ولایت را برانگیخته است.

از فعالیت این گروه در ولایت کنر در حالی نگرانی می‌شود که دفتر هماهنگی کمک‌های بشر دوستانه سازمان ملل نیز در گزارش اخیرش از فعالیت این گروه در سال روان میلادی در افغانستان نگرانی کرده و گفته است که گروه داعش در سال گذشته میلادی تنها در ولایت ننگرهار فعالیت داشت، اما در سال روان میلادی، فعالیت و تحرکات این گروه در ۷ ولایت افغانستان گسترش یافته‌است.

در گزارش این دفتر همچنان آمده که حملات گروه داعش و طالبان در این کشور دو برابر در مقایسه به سال گذشته میلادی افزایش یافته است.

پیش از این سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز از گسترش فعالیت گروه داعش و حضور گروه‌های مسلح مخالف در افغانستان نگرانی کرده‌است.

وی در یک نشست خبری مشترک با خواجه آصف وزیر خارجه پاکستان در مسکو، موجودیت گروه داعش در ولایت‌های شرقی و شمال افغانستان را خطر آفرین خوانده است.

با این همه، پیشتر شماری از مسئولان محلی کنر به رادیو آزادی گفته اند که حملات طیاره‌های بی‌پیلوت نیرو های امریکایی بر مراکز داعش در این ولایت افزایش یافته و تلفات سنگینی نیز به این گروه وارد شده‌است.

در همین حال وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که گروه داعش در افغانستان سرکوب شده و فعالیت و تحرکات این گروه در افغانستان کاهش یافته‌است.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت هرچند این که به راستی داعش تا چه پیمانه در کنر فعالیت گسترده دارد چیزی نمی‌گوید، اما تأکید کرد که اگر این گروه تلاش به پیشبرد فعالیت‌هایش در این ولایت ورزد از سوی نیرو های امنیتی سرکوب خواهد شد.

ولت وزیری

او افزود:

"نیرو های امنیتی افغان نه‌تنها در کنر، بلکه در تمام افغانستان جلو فعالیت گروه‌های تروریستی را می‌گیرند و این گروه را سرکوب می‌کنند. در کنر نیز اگر این گروه‌ها تلاش به پیشبرد فعالیت‌های‌شان ورزند و یا کدام مرکز ایجاد کنند، شما باور داشته باشید که نابود خواهند شد."

در همین حال شماری از کارشناسان نظامی هرچند باور دارند که داعش در کنر و شماری از بخش‌های کشور فعالیت دارد، اما می‌گویند که فعالیت این گروه آن چنان قابل نگرانی نیست.

باری عارض یکی از این کارشناسان می‌گوید، فعالیت گروه داعش و تحرکات این گروه ولو در هر سطحی که باشد، حکومت افغانستان باید برای جلوگیری از گسترش آن تلاش جدی و عملی ورزد.

گزارش: نظیفه مخبوبی