لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۷

شاهد: حملات هوایی کنر و تلفات ناشی از آن باید بطور همه جانبه بررسی شوند


آرشیف
آرشیف

برخی از نماینده‌های مردم ولایت کنر در ولسی جرگه می‌گویند، در حمله هوایی طیاره‌های بی‌پیلوت نیروهای خارجی که ناوقت روز پنجشنبه در ولسوالی سوکه این ولایت صورت گرفت شماری از افراد ملکی کشته شده‌اند.

مولوی شهزاده شاهد نماینده مردم کنر در ولسی جرگه روز جمعه به رادیو آزادی گفت، حکومت باید یک هیئت حقیقیت یاب را بخاطر بررسی این رویداد به ولایت کنر بفرستد.

آقای شاهد گفت که در این رویداد ۱۴ فرد ملکی کشته شده‌اند.

مولوی شهزاده شاهد نماینده مردم کنر در ولسی جرگه
مولوی شهزاده شاهد نماینده مردم کنر در ولسی جرگه

وی گفت:
"در این حمله ۱۴ فرد ملکی کشته شده‌اند، ده تن افراد کشته شده اعضای دو خانواده هستند ما ۱۴ جنازه را ساعت ۱۱ روز جمعه به خاک سپردیم، این مردم هم حق زندگی کردن را دارند، خواست ما از حکومت اینست که در منطقه یک هیئت بفرستد و از عاملان آن پرسیده شود."

این در حالیست که پیش از این مقامات امنیتی ولایت کنر گفته بودند که در نتیجه حملات هوایی طیاره‌های بی‌پیلوت خارجی در ولسوالی سوکه آن ولایت ۲۰ تن از افراد وابسته به گروه داعش کشته شده‌اند.

از سوی هم شماری از باشنده‌های منطقه در صحبت با رادیو آزادی گفتند، طیاره‌های بی‌پیلوت در ولسوالی سوکه دو بار حمله کردند که در آن حملات به شمول یک کودک ۱۵ فرد ملکی کشته و یک تن دیگر زخمی شده‌است.

قابل یاد آوریست که در این اواخر تلفات افراد ملکی در حملات هوایی نیروهای خارجی در افغانستان بیشتر شده‌است.

پیش از این نیز در نتیجه حملات هوایی طیاره‌های بی‌پیلوت در ولایات ننگرهار، هرات، لوگر، کندهار و برخی ولایات دیگر افراد ملکی کشته و زخمی شده‌اند.

در عین حال یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان نیز در یک گزارش تازه‌اش گفته است که در ۹ ماه گذشته سال‌جاری میلادی تلفات افراد ملکی ناشی از حملات هوایی نیروهای خارجی در افغانستان افزایش یافته‌است.

در گزارش یوناما آمده‌است که از ماه جنوری تا سپتمبر سال روان ۴۶۶ فرد ملکی در حملات هوایی نیروهای افغان و خارجی کشته و زخمی شده‌اند که از آن جمله بیشتر از ۶۶ درصد آن زنان و کودکان اند.

با آن که نیروهای خارجی تا اکنون در این مورد ابراز نظر نکرده‌اند اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید در رابطه به رویداد کنر تحقیقات جدی صورت می‌گیرد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت:
" عملیاتی که در ولسوالی سوکه ولایت کنر صورت گرفته ما از رسانه‌ها شنیدیم که افراد ملکی کشته شده‌اند، وزارت دفاع در این مورد تحقیق می‌کند و پس از تکمیل شدن تحقیقات جزئیات آن با رسانه‌ها شریک ساخته می‌شود. تحقیقات حالا ادامه دارد."

این در حالیست که نیروهای هوایی افغان به همکاری نیروهای هوایی امریکایی حملات شانرا بیشتر ساخته‌اند.

اما با این همه برخی اعضای ولسی جرگه هشدار می‌دهند که اگر بخاطر جلوگیری از تلفات افراد ملکی اقدامات جدی صورت نگیرد فاصله میان مردم و حکومت از این بیشتر خواهد شد.

فرشته ندا

مرتبط

XS
SM
MD
LG