در جریان سه سال اخیر هزاران شاگرد در هرات مکتب را ترک کرده‎اند

هرات

در جریان سه سال اخیر یکصد هزار شاگرد دختر و پسر در ولایت هرات مکتب را ترک کرده‎اند.

عبدالرزاق احمدی رئیس معارف هرات، ضعف اقتصادی خانواده‎ها، مشکلات امنیتی و کمبود استادان زن را از عمده ترین دلایل این موضوع عنوان می‎کند.

وی افزود:

"در قسمت کسانی‎که از مکاتب ترک تعلیم می‎کنند، آمار خیلی دقیق نداریم اما احتمال می‎رود که بنا به علل مختلف از ادامه تعلیم یعنی تا صنف دوازده چیزی قریب به صد هزار تن از شاگردان به دلایل مختلف اقتصادی یا هر عامل دیگری مکتب را ترک کرده باشند."

هرات

رئیس معارف هرات در جریان کمپاین شمولیت اطفال به مکتب در سال نو تعلیمی گفت که هزاران کودک نیز در این ولایت از رفتن به مکتب محروم مانده‎اند.

او ابراز امید واری کرد که این کمپاین بتواند زمینه را برای شمولیت این کودکان به مکتب هموارسازد.

با این حال جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات توجه به معارف را یکی از اولویت‎های اصلی اداره محلی هرات عنوان کرده تاکید می‎کند که آنان کوشش می‎کنند تا این نگرانی‎ها را به صورت دقیق مورد بررسی قراردهند.

"مابه گونه جدی چنین گزارش‎های را مورد بررسی قرار می‎دهیم از طریق تیم‎های تخصصی. طبیعتا یکی از اولویت‎های کاری اداره محلی هرات حمایت از معارف، توجه به انکشاف معارف و بالا بردن کیفیت تدریس است."

عبدالقادر کامل یکی از کارشناسان سیاسی در ولایت هرات هشدار می‎دهد که اگر حکومت افغانستان برای بر طرف کردن این معضل اقدام فوری نکند این افراد به دام استخبارات کشورهای منطقه خواهند افتاد.

هرات

وی افزود:

"وقتی این افراد از نعمت سواد دانش محروم شوند، استخبارات منطقه می‎تواند بخاطر تقویت صفوف خود از این‎ها سربازگیری بکند."

در سال‎های اخیر مخالفان مسلح دولت شاگردان مکاتب به خصوص دختران را در ولسوالی‎های شیندند، پشتون زرغون، گلران و کشک کهنه تهدید کرده بودند که از رفتن به مکتب دست بکشند.

بدنبال این برخی از خانواده‎ها از ترس مخالفان دولت مانع رفتن دختران شان به مکتب شدند.

اما مقامات محلی می‎گویند کوشش دارند با با میانجگیری بزرگان محل با طالبان این معضل را برطرف سازند.

بیش از هشتصد هزار شاگرد در مکاتب هرات مصروف تعلیم و تربیه هستند که چهل درصد آنان را دختران تشکیل می‎دهد.

گزارش: شاه پور صابر-هرات