وزارت مخابرات: افغانستان با قطع لین فایبر دیگر روبه‌رو نخواهد شد

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گوید با تکمیل کار انتقال فایبر نوری از ترکمنستان افغانستان با قطع لین فایبر دیگر روبه‌رو نخواهد شد.

این وزارت می‎گوید با عملی سازی پروژه انتقال فایبر نوری از ترکمنستان به افغانستان، تغییرات بسیاری در ارائۀ خدمات انترنتی در کشور پدید خواهد آمد.

خان زمان امرخیل مشاور این وزارت روز دوشنبه «۱۴ حوت ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت با تکمیل کار انتقال فایبر نوری از ترکمنستان، افغانستان با قطع لین فایبر دیگر روبه‌رو نخواهد شد و با تکمیل آن در چند ماه دیگر افغانستان از مشکلات چون قطع فایبر رهایی می‌آبد.

امرخیل می‎گوید کار عملی روی این پروژه آغاز شده‎است و با تکمیل آن در چند ماه دیگر افغانستان از مشکلات چون قطع فایبر رهایی میابد.

وزارت مخابرات

او افزود:

"اگر این پروژه به وقت و زمان آن تکمیل گردد، پشتوانۀ قوی برای دیگر فایبرهای نوری در کشور ما خواهد بود به این معنی که هر گاه یک فایبر نوری قطع شود، این فایبر که از ترکمنستان انتقال میابد کمک خواهد کرد، زیرا قطع نمی‎شود و این پروژه برای ما بسیار مهم است."

این فایبر نوری ضمیمۀ پروژه تاپی، از ترکمنستان به افغانستان انتقال میابد و ولایت‎های نیمروز، فراه، هرات، کندهار و هلمند را زیر پوشش قرار خواهد داد.

به‌گفته وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، تطبیق این پروژه برای دیگر ولایت‎ها نیز مزایایی را از رهگذر خدمات انترنتی به همراه دارد.

پیش از این افغانستان با چین نیز توافق انتقال فایبر نوری بسته‎است که بر بنیاد لین فایبر نوری از راه ولایت بدخشان عبور داده می‎شود که به‌گفته وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی این‌کشور به مرکز ترانزیت معلومات مبدل خواهد شد و در کنار بالا رفتن عواید، قیمت خدمات انترنتی نیز کاهش خواهد یافت.

این وزارت می‎گوید، افغانستان در نظر دارد از قرغزستان و تاجکستان نیز لین فایبر نوری را به افغانستان انتقال دهد که با عملی شدن این پروژه‎ها، تا ۵ سال آینده ۹ ولایت دیگر نیز زیر پوشش ارائه خدمات انترنتی قرار خواهند گرفت.

با این همه، شماری از کارشناسان اقتصادی عملی شدن پروژه انتقال فایبر نوری از ترکمنستان به افغانستان را از منظر اقتصادی بسیار سودمند می‎خوانند.

سیف‌الدین سیحون استاد در پوهنتون کابل می‎گوید، با عملی شدن این پروژه از پدیده‎های زیان‌بار فساد در کشور جلوگیری شده و درآمد دولت تا میلیاردها دالر افزایش میابد.

سیف‌الدین سیحون

او افزود:

"افغانستان ظرفیت این را دارد که از طریق خدمات انترنتی به عواید اش بیافزاید، به این معنی که اگر درآمدهای مردم از طریق خود مردم با استفاده از خدمات اعتبار دهی و کردتی به دولت انتقال یابد، در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد عواید دولت افزایش میابد و در حدود دونیم تا سه میلیارد دالر درآمد دولت را افزایش می‎دهد و این منبع خوب تمویل بودجه‎است."

اما با این همه پیوسته سرعت خدمات انترنتی با انتقادهای از سوی باشنده‎گان کشور به همراه بوده‎است، آنچه اکنون شماری از نماینده‎گان مردم در ولسی جرگه نیز به آن اشاره می‎کنند.

ذکیه سنیگن یکی از این نماینده‎گان می‎گوید، در حال حاضر ارائه خدمات انترنتی به‌شمول پایتخت در بسیاری از شهرهای کشور با مشکلات فراوانی از بابت سرعت همراه‎است و در بسیاری از ولایات مردم حتی به خدمات انترنتی دسترسی ندارند.

او اظهار امیدواری می‎کند که با انتقال فایبر نوری از ترکمنستان به افغانستان، به این مشکلات پایان داده شود.

گزارش: نظیفه محبوبی