در نشست جاکارتا جنگ افغانستان از لحاظ شرعی به بحث گرفته می‌شود

اندونیزیا در آیندۀ نزدیک میزبان یک جلسه عالمان دین در مورد جنگ جاری افغانستان خواهد بود.

معاون وزارت عدلیه افغانستان می‌گوید، در جلسه جاکارتا مرکز اندونیزیا که به ابتکار رئیس جمهور این‌کشور دایر می‌شود، حدود ۵۰ عالم دین شرکت خواهند کرد و جنگ افغانستان را از لحاظ شرعی به بحث می‌گیرند.

کسی از گروه طالبان که جانب عمدۀ جنگ جاری افغانستان است در این جلسه دعوت نشده‌است.

کسی از گروه طالبان که جانب عمدۀ جنگ جاری افغانستان است در این جلسه دعوت نشده‌است.

محمد قاسم حلیمی

محمد قاسم حلیمی معاون وزارت عدلیه و عضو شورای علمای افغانستان می‌گوید:​

"۱۵ عالم از افغانستان، ۱۵ عالم از پاکستان، ۱۵ یا اضافه‌تر از آن از اندونیزیا در این کنفرانس شرکت می‌کنند. از طالبان هیچ‌کس درین کنفرانس دعوت نمی‌شود. تنها بحث بین علمای سه جانب روی موضوعات شرعی می‌شود که از لحاظ شرعی جنگ در افغانستان به کدام مسیر روان است، یعنی از لحاظ شرعی بحث می‌کنیم که این یک جنگ ناروا و تحمیل شده‌است."

​یوسف کالا معاون رئیس جمهور اندونیریا که خود هفته گذشته در دومین کانفرانس پروسه کابل شرکت داشت گفته امیدوار است این کنفرانس بتواند منتج به دستیابی به یک توافق یا فتوا برای صلح افغانستان گردد.

یوسف کالا

کالا و ریتنو مرسودی وزیر خارجه اندونیزیا در دیداری با شورای علمای دینی این‌کشور، در مورد آماده‌گی‌ها برای کنفرانس جاکارتا که انتظار می‌رود از ۱۵ تا ۱۹ ماه مارچ تدویر یابد، دیدار و گفتگو کرده‌اند.

هر دو مقام هفته گذشته در اجلاس پروسه کابل شرکت داشتند و یوسف کالا مهمان خاص حکومت افغانستان در این کنفرانس بود و روی تعهد کشورش به کمک در تلاش‌های صلح افغانستان تأکید کرد.

در آستانۀ جلسه علمای دین افغانستان، پاکستان و اندونیزیا در جاکارتا، معاون رئیس جمهور اندونیزیا، نقش علمای دینی را در تلاش‌های صلح افغانستان و برقراری یک صلح پایدار از نقش کلیدی برخوردار دانسته‌است.

در این حال محی‌الدین جنید رئیس روابط بین‌المللی "ام یو آی" یا شورای علمای دینی اندونیزیا گفته است، کشورش به این سبب به‌حیث میانجی در موضوع مذاکرات صلح افغانستان انتخاب شده‌است که حکومت افغانستان، اندونیزیا را بی‌طرف می‌داند.

در این حال محمد قاسم حلیمی معاون وزارت عدلیه افغانستان و عضو شورای علمای این‌کشور ضمن این‌که نقش اندونیزیا را در تلاش‌های صلح افغانستان مهم و مؤثر پیش‌بینی می‌کند، در پاسخ به این سؤال که آیا در جلسه عالمان دین در جاکارتا فتوای در مورد حملات انتحاری نیز صادر خواهد شد؟

می‌گوید:

"حملات انتحاری به حکم و فتوا ضرورت ندارد. حرام در دین معلوم است، حلال معلوم است. علمای افغانستان خوشبختانه دین را منحصر به یک ساحه نمی‌دانند مثل بعضی کشورها که حملات انتحاری را در کشور خودشان حرام می‌دانند و در دیگر کشورها حلال. حملات انتحاری در هر جا، هر مذهب، هر مکان و زمان حرام است و به فتوا ضرورت نیست، ولی روی موضوعاتی‌که انسان را به حملات انتحاری می‌کشاند بحث خواهد شد."

کنفرانس جاکارتا قبل از آن دایر می‌شود که قرار است یک جلسه دیگر در مورد صلح افغانستان در اواخر همین ماه در تاشکند برگزار گردد.

در آستانه همین کنفرانس تهمینه جنجوعه معین وزارت خارجه پاکستان امروز چهارشنبه برای یک دیدار یک هفته‌ای به واشنگتن می‌رود و با مقامات قصر سفید و وزارت خارجه امریکا دیدارهای خواهد داشت.

یک مقام وزارت خارجه پاکستان که نخواسته است نامش افشا شود به آژانس خبری جرمنی گفته‌است، خانم جنجوعه قبل از جلسه تاشکند، به ایالات متحده خواهد گفت، پاکستان در مسئله افغانستان چه کرده می‌تواند و چه کرده نمی‌تواند.