لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۷

شورای صلح: در پروسه صلح باید از روسیه استفاده شود


مسکو روسیه
مسکو روسیه

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که روسیه بر وضعیت در منطقه تاثیرگذار است و در پروسه صلح باید از آن استفاده شود.

پس از ابراز آماده‌گی روسیه برای میانجیگری بین حکومت افغانستان، طالبان مسلح و امریکا، شورای عالی صلح افغانستان نقش روسیه در پروسه صلح این کشور را تاثیرگذار می‌داند.

عزیزالله دین محمد معاون این شورا می‌گوید که روسیه از نفوذ منطقوی برخوردار است و باید در پروسه صلح افغانستان نیز از آن استفاده صورت گیرد.

آقای دین محمد روز سه شنبه «۱۵ حوت ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که روابط روسیه با پاکستان نیز بهبود یافته و مسکو اگر بخواهد می‌تواند در زمینه تامین صلح در افغانستان همکاری کند.

عزیزالله دین محمد
عزیزالله دین محمد

​او افزود:

"روسیه همسایه و نزدیک ما است و در مسایل منطقه اثر گذار است، صلح نیز تنها برای افغانستان نه بلکه برای منطقه هم مهم است، موجودیت روسیه در پروسه صلح خالی از فایده نیست و استفاده از اثر و رسوخ روسیه در پروسه صلح افغانستان به نفع ماست."

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان و مسئول بخش آسیای وزارت خارجه آن کشور به تازه‌گی گفته که مسکو آماده‌است تا میان حکومت افغانستان، امریکا و طالبان معتدل میانجیگری کند.

مسکو آماده‌است تا میان حکومت افغانستان، امریکا و طالبان معتدل میانجیگری کند.

آقای کابلوف تأکید کرده که زمان آن فرا رسیده تا افغان‌ها از خونریزی در کشور شان دست کشیده و به صلح برسند.

این در حالیست که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان هفته گذشته در نشست پروسه کابل گفت که حکومت این‌کشور آماده گفتگوهای بی‌قید و شرط با طالبان مسلح است.

طالبان هرچند تا هنوز در این باره ابراز نظر واضح نداشته اند اما برخی رسانه‌ها گفته اند که این گروه در حضور نیرو های خارجی درین کشور مذاکرات صلح را بی معنی دانسته است.

از سوی هم دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت پلان صلح حکومت افغانستان مشخص است و آنان از همکاری کشورها با پروسه صلح به مالکیت افغان‌ها استقبال می‌کنند.

  • حالا پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا روسیه با توجه به روابط اش با امریکا می‌تواند نقش میانجی را در آغاز گفتگوهای صلح افغانستان بازی کند؟

به این سوال انتظار خادم کارشناس روابط بین الملل پاسخ می‌دهد:

انتظار خادم
انتظار خادم

"من عقیده دارم که روسیه نمی‌تواند به شکل موثر در پروسه صلح و ثبات و میانجیگری میان طالبان و حکومت نقش ایفا کند، این یک پیشنهاد عملی نیست اما یک اقدام خوب است که باید در را برای مباحثات دو جانبه و سه جانبه بگشاید، آنان "روسیه" باید خود را مسئول دانسته و اهداف خود را در خطر نبینند."

طالبان چندی پیش دو بار پی‌هم خواستار مذاکره با امریکا شده‌اند اما وزارت خارجه ایالات متحده در پاسخ به این خواست آنان گفته است که طرف مذاکره شان حکومت افغانستان است نه امریکا.

درین حال الیس ویلز معین وزارت خارجه امریکا نیز به تازه‌گی گفته است که بسته تازه اعلام شده از سوی رئیس جمهور غنی راه را برای صلح آبرو مندانه باز می‌کند و از طالبان خواسته تا در این باره با جدیت غور کنند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG