شورای صلح: در نشست جاکارتا جنگ افغانستان از دیدگاه اسلام مورد بحث قرار خواهد گرفت

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، انتظار می‌رود که نشست علما در اندونیزیا برای صلح این‌کشور نتایج مثبت داشته باشد.

در حالی که قرار است فردا جمعه «۲۵ حوت ۱۳۹۶» جاکارتا پایتخت اندونیزیا نشست چهار روزه علما در باره جنگ افغانستان را میزبانی کند، شورای عالی صلح می‌گوید انتظار می‌رود فیصله‌های این نشست در بخش صلح نتایج مثبت داشته باشد.

حاجی دین محمد معاون این شورا روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت، در این نشست جنگ افغانستان از دیدگاه اسلام مورد بحث قرار خواهد گرفت.

حاجی دین محمد

او افزود:

"شورای عالی صلح انتظار دارد که در این کنفرانس با علمای پاکستان به یک تفاهم برسند تا منتج به ختم چنگ در افغانستان و منطقه و تأمین صلح شود، هرچند طالبان از نگاه سیاسی در حال حاضر با این نشست مخالف اند، اما با آن هم من فکر می‌کنم بالای طالبان و منطقه بی‌تأثیر نخواهد بود."

قرار است نشست علمای اندونیزیا، پاکستان و افغانستان فردا جمعه ۱۶ ماه مارچ در شهر جاکارتا آغاز و برای چهار روز ادامه پیدا کند.

پیش از این یوسف کالا معاون رئیس جمهور اندونیزیا در سفر به کابل ابراز امیدواری کرده‌است که این نشست بتواند در پایان دادن به جنگ افغانستان کمک کند.

حکومت افغانستان هم به برگزاری نشست علما در اندونیزیا اظهار خوشبینی کرده‌است.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور روز سه شنبه هفته جاری به رادیو آزادی گفته‌است، انتظار می‌رود در این نشست در باره صلح و جنگ افغانستان بحث‌های واضح صورت گیرند.

طالبان با نشر یک اعلامیه از شرکت در این نشست انکار کرده و آن را یک دسیسه علیه خود خوانده است.

طالبان با نشر یک اعلامیه از شرکت در این نشست انکار کرده و آن را یک دسیسه علیه خود خوانده است.

اما ریاست اجرائیه گفته‌است، این گروه هیچ‌گاه با استقلالیت در چنین موارد تصمیم نگرفته‌است.

مجیب‌ رحیمی سخنگوی این ریاست روز یکشنبه هفته جاری به رادیو آزادی گفته‌است، طالبان مثل همیشه در چنین قضایا به فرمان پاکستان تصمیم گرفته‌است.

در همین حال یک عضو شورای علمای افغانستان هرچند از موقف احتمالی علمای پاکستان بسیار خوشبین نیست، اما نسبت به چنین نشست‌ها نا امید هم نیست.

ریحان‌الله ریحان یک عضو این شورا به رادیو آزادی گفت، انتظار می‌رود تا علمای پاکستان در مقابل علمای افغانستان و اندونیزیا جنگ در افغانستان را ناروا بخوانند.

او افزود:

"این کنفرانس بسیار مهم خواهد بود، البته در باره علمای پاکستان من بسیار مطمئن نیستم، اما با آن هم فکر می‌کنم که این کنفرانس بالای مخالفان مسلح که با نام‌های گوناگون با حکومت مخالفت می‌کنند تأثیرات خواهد داشت و این یک قدم مثبت است."

اما برخی اعضای کمیسیون امور دینی و فرهنگی ولسی جرگه چنین کنفرانس‌ها را نمایشی خوانده می‌گویند، به نتایج این کنفرانس امیدوار نیستند.

مولوی سید محمد آخند یک عضو این کمیسیون به رادیو آزادی گفت، با توجه به کنفرانس‌های قبلی علما در باره جنگ افغانستان که نتایج خوبی به دنبال نداشته اند، کنفرانس اندونیزیا نیز امید بخش نیست.

به‌گفته وی، تا زمانی که به طرف‌های دخیل در جنگ فشارهای سیاسی و نظامی آورده نشوند، رسیدن به صلح ناممکن نه، بلکه دشوار خواهد بود.

گزارش: نصرت پارسا