لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۱

هشدار مأموریت حمایت قاطع ناتو به طالبان مسلح


قوماندان عمومی قوای ناتو و امریکا در افغانستان به طالبان هشدار داد که اگر برای صلح آماده‌گی نگیرند، عملیات هوایی و زمینی علیه آن‌ها شدیدتر خواهد شد.

جنرال بلند رتبه قوای امریکا و نانو در افغانستان می‌گوید برای طالبان هم‌اکنون بهترین وقت است که به مذاکرات صلح حاضر شوند.

قوماندان عمومی قوای بین‌المللی در افغانستان جنرال جان نیکلسن که روز چهارشنبه «۲۳ حوت ۱۳۹۶» با خبرنگاران در میدان هوایی بگرام سخن می‌گفت به طالبان هشدار داد که اگر به صلح حاضر نشوند، یگانه واکنش، افزایش عملیات هوایی و زمینی علیه آن‌ها خواهد بود.

رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی ماه گذشته به طالبان پیشنهاد صلح نمود و اظهار داشت حکومت وحدت ملی افغانستان حاضر است با طالبان آتش‌بس کند و تحریک آن‌ها را به‌حیث یک حزب سیاسی به رسمیت بشناسد.

محمد اشرف غنی
محمد اشرف غنی

رئیس جمهور اشرف غنی افزود که اگر طالبان خواهان تغییر در قانون اساسی باشند غور و بررسی این موضوع هم ممکن است.

محمد اشرف غنی همچنان گفت که در صورت صلح تمام زندانیان طالبان آزاد و اسامی رهبران آن‌ها از لیست سیاه بیرون خواهند شد.

او همچنان گفت حکومت افغانستان با باز شدن دفتر طالبان در داخل این کشور، با صدور پاسپورت به آن‌ها برای سفر آزاد، با آزادی محبوسین طالبان با فعالیت آزاد رسانه‌های شان و همچنان با جابه‌جا شدن آن‌ها در افغانستان موافق می‌باشد.

تا حال طالبان به این پیشنهادات جواب نگفته اند و به نظر تحلیلگران سیاسی بزرگان طالبان شاید هنوز هم در مورد این موضوع غور می‌کنند تا به یک پاسخ دست یابند.

جنرال نیکلسن که قوماندان عمومی قوای ناتو و امریکا در افغانستان می‌باشد، اظهار داشت از پایان سال گذشته که رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ حملات هوایی را علیه طالبان در افغانستان اجازه داد طالبان تلفات سنگین را متحمل شده‌اند.

او همچنان از مؤثریت قوای کماندوی افغان در جنگ یادآوری کرد.

نیکلسن در صحبت با خبرنگارانی که همراه با وزیر دفاع امریکا جیمز متیس به بگرام رفته بودند گفت این واقعاً برای طالبان خوبترین وقت می‌باشد که به مذاکرات صلح حاضر شوند، زیرا اگر آن‌ها هم‌اکنون به مذاکرات حاضر نشوند، وضیعت برای آن‌ها بسیار خراب‌تر خواهد شد.

نظر به گزارش‌ها این زمانیست که هر دو طرف جنگ در افغانستان برای جنگ‌های بهاری آماده‌گی می‌گیرند.

XS
SM
MD
LG