توقع جواب مثبت امریکا از طالبان مسلح در مورد گفتگوهای صلح افغانستان!

در حالی‎که طالبان مسلح تا هنوز به طرح صلح حکومت افغانستان پاسخ روشن ارائه نکرده‎اند سفیر امریکا در کابل می‎گوید که گروه طالبان باید به این خواست لبیک بگوید.

سفارت امریکا در کابل می‎گوید که طرح صلح حکومت افغانستان جامع است و طالبان مسلح باید به آن پاسخ مثبت بدهند.

جان بس سفیر ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان روز یک‌شنبه «۲۷حوت۱۳۹۶» در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفت که امریکا و دیگر کشورهای جهان از بسته پیشنهادی صلح رئیس جمهور غنی حمایت کرده‎اند.

آقای بس می‎گوید که افغان‎ها منتظر پاسخ طالبان به پیشنهاد صلح حکومت افغانستان اند.

طالبان مسلح

وی افزود:

"ما باور داریم که پیشنهاد صلح رئیس جمهور غنی در نشست دوم پروسه کابل جامع و همه جانبه بود، اگر طالبان واقعآ می‎خواهند که صلح نمایند پس این پیشنهاد خوب برای مذاکرات است."

وی می‎گوید که ایالات متحدۀ امریکا از طرح صلح حکومت افغانستان پشتیبانی کرده و کشورهای دیگر نیز این طرح را همه جانبه خوانده‎اند.

سفیر ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان می‎گوید، در نشست تاشکند که قرار است در ۲۶ ماه جاری میلادی با اشتراک نماینده‎های ده‎ها کشور منطقه و جهان در ازبکستان برگزار گردد بار دیگر این خواست از طالبان مطرح خواهد شد که به میز مذاکره حاضر شوند.

سفیر امریکا در کابل هنگام مصاحبه با رادیو آزادی

به گفته سفیر امریکا در کابل ایالات متحده در همه بخش‎ها حامی حکومت افغانستان است و در این زمینه به همکاری اش ادامه می‎دهد.

جان بس هم‌چنان می‎گوید که پاکستان در این اواخر در امر مبارزه با تروریزم اقداماتی داشته اما به گفته وی این کافی نبوده و باید کارهای بیشتری را انجام دهد.

وی گفت:

"بخشی مهمی از استراتژی ما این است که پاکستان مشکل وابسته به تروریزم را در خاکش مهار کند، آنان در این اواخر اقدامات و همکاری در این زمینه داشته‎اند اما این برای ما و حکومت افغانستان کفایت نمی‎کند."

گروه طالبان پیش از نشست دوم پروسه کابل که محمد اشرف غنی در آن گفتگوهای بی قید و شرط را با طالبان مسلح مطرح کرد خواستار مذاکره با امریکا شده بود.

نشست پروسه کابل

اما مقامات امریکایی گفته‎اند که طرف صلح با طالبان مسلح حکومت افغانستان است نه ایالات متحده امریکا.

بر علاوه امریکا سازمان ملل متحد و کشورهای منطقه و جهان به شمول پاکستان از طرح صلح حکومت افغانستان پشتیابی کرده و طالبان را تشویق کرده‎اند تا به جای جنگ راه صلح را در پیش گیرند.

گزارش: نسیم شفق