لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۰

امریکا از طالبان خواست تا پیشنهاد اشرف غنی را پذیرفته و به جنگ پایان دهند


سرپرست معاونیت وزارت خارجه امریکا در بخش کشورهای آسیای جنوبی و مرکزی که در انستیتوت صلح در واشنگتن صحبت می‌کرد گفت، پیشنهاد رئیس جمهور اشرف غنی برای مذاکرات بدون قید و شرط با طالبان از سال ۲۰۰۱ میلادی به این‌سو، نسبت به همه پیشنهادهای قبلی یک طرح واضح و مشخص است.

الیس ویلز که در نشست دوم پروسه کابل نیز اشتراک داشت در این سخنرانی خود گفت:

الیس ویلز سرپرست معاونیت وزارت خارجه امریکا در بخش آسیای مرکزی و شرق میانه
الیس ویلز سرپرست معاونیت وزارت خارجه امریکا در بخش آسیای مرکزی و شرق میانه

"من باور دارم که کنفرانس دوم پروسه کابل در حقیقت یک مناسبت مهم بود. رئیس جمهور اشرف غنی در این کنفرانس یک راه با وقار را برای آشتی سیاسی تأیید کرد و برای صلح و آشتی جزئیات یک دیدگاه با اعتبار را پیشنهاد نمود."

این مقام امریکایی تأکید کرد که طالبان بر این پیشنهاد رئیس جمهور غنی جدی غور کنند و افزود، نشانه‌های وجود دارند که طالبان این پیشنهاد را ارزیابی می‌کنند.

از سوی دیگر، معین سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان در گفتگوی اختصاصی با رادیو آزادی در اشاره به مسئله صلح گفت، پیشنهاد مشخصی را که آن‌ها چند روز پیش در نشست دوم پروسه کابل مطرح کردند، پیش از آن هیچ‌گاهی به شورشیان طالبان چنین یک پیشنهاد واضح و همه جانبه مطرح نشده بود.

به گفته حکمت خلیل کرزی در نشست دوم پروسه کابل این مطلب هم گفته شد که آن‌ها آماده‌اند در مورد حضور نیروهای خارجی نیز با طالبان گفتگو کنند:

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان
حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان

"من در صحبت‌های خود در پروسه کابل این را بسیار به وضاحت به خارجی‌ها گفتم که ما حاضر هستیم حضور نظامی خارجی‌ها را با طالبان بحث کنیم. به این حد وضاحت هیچ وقت مطرح نبود."

رئیس جمهور افغانستان در ۲۸ ماه فبروری در نشست دوم پروسه کابل پیشنهاد همه جانبه را ارائه کرد که در آن برای گفتگوهای بدون قید و شرط با گروه طالبان آماده‌گی نشان داده شده بود.

اما طالبان به تکرار مذاکره با حکومت افغانستان را رد کرده و تأکید می‌نمایند که تنها با ایالات متحده امریکا داخل مذاکره می‌شوند. چیزی‌که، امریکا آن را رد می‌کند.

الیس ویلز گفت، ایالات متحد از آغاز مذاکرات صلح بدون قید و شرط حمایت می‌کند.

خانم ویلز افزود، واشنگتن تاکنون از سوی پاکستان کدام اقدام جدی را مشاهده نکرده‌است، اما تأکید کرد که آن‌ها از پاکستان دور نمی‌ایستند. زیرا به گفته این دیپلومات امریکایی، پاکستان برای حاضر کردن طالبان به میز مذاکره نقش مهم را بازی کرده می‌تواند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG