پال رایان: دستور اخراج ده‎ها دیپلومات روسی از سوی ترمپ، اقدام بجاست

رئیس مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا می‌گوید رئیس جمهور ترمپ با دستور اخراج ده‌ها دیپلومات روسی در واکنش به مسموم شدن یک جاسوس سابق روسی در بریتانیا تصمیم درست اتخاذ کرده‌است.

پال رایان در گفتگوی روز دوشنبه با رادیو آزادی/ رادیو اروپای آزاد در پراگ گفت:

"من معتقدم که این یک اقدام درست می‌باشد که در همبستگی با متحدین ما در بریتانیا اتخاذ شده‌است. من فکر می‌کنم که این یک امر فوق‌العاده‌است که دیگر کشورهای اروپایی، به‌شمول جمهوریت چک در این‌جا هم سهم گرفتند و من باور دارم که این یک اقدام عالی و کاملاً مناسب بوده‌است."

پال رایان رئیس مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا

آقای رایان در پاسخ به این سؤال که آیا اخراج دیپلوماتان روسی با توجه به این‌که تحقیقات لندن در بارۀ قضیه هنوز هم ادامه دارد قبل از وقت نیست؟

گفت:

"دلایل در بارۀ این قضیۀ مشخص آشکار است. بریتانوی‌ها قضیه را واضح ساخته‌اند. روسیه از قبل هم چنین کاری کرده‌است و ما باور داریم که این مسمومیت از جانب روسیه شده‌است و این چیزی قابل تحمل نیست و عملی نیست که کشورهای متمدن انجام می‌دهند."

پال رایان رئیس مجلس نماینده‌گان امریکا که طی بازدید دو روزه از جمهوریت چک با مقامات عالی رتبه این‌کشور ملاقات می‌کند این اظهارات را بعد از آن ابراز داشت که قصر سفید اخراج ۶۰ روسی که آن‎ها را مأموران استخبارات خواند و مسدود ساختن قونسلگری روسیه در سیاتل را اعلان کرد.

کشورهای اتحادیه اروپا، اوکراین و کانادا هم در واکنش به مسموم شدن سرگی سکریپال و دخترش در بریتاینا، دستور اخراج ده‎ها دیپلومات روسی را تقریباً همزمان اعلان کردند.

کرملین گفت که به اقدام باالمثل متوسل خواهد شد.

اخراج ده‎ها دیپلومات روسی که تقریباً همزمان اعلان شد یک جبهه متحد را در برابر آنچه که بریتانیا و دیگر کشورهای غربی استفاده از یک اسلحه کیمیاوی برای مسموم ساختن این جاسوس سابق روسی می‎دانند، نشان می‎دهد.

سرگی سکریپال و دخترش

سرگی سکریپال و دختر وی یولیا که اوایل ماه جاری در شهر سالزبری روی یک دراز چوکی بی‌هوش دریافت شدند هنوز هم در حالت وخیم در شفاخانه بسر می‎برند.

کرملین که مسئولیت این حمله را نمی‎پذیرد و در واکنش باالمثل ۲۳ دیپلومات بریتانوی را اخراج کرده‎است، اقدام روز دوشنبه را یک اشتباه خواند.

دمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت، ما از تصمیم اخراج دیپلوماتان روسی از این کشورها شدیداً متأسفیم.

وی افزود که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در بارۀ واکنش روسیه تصمیم نهایی اتخاذ خواهد کرد.

وزارت خارجه روسیه اخراج دیپلوماتان روسی را اقدام غیر دوستانه خوانده گفته‎است که در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.