اقدام بالمثل روسیه علیه کشورهایی‌که دیپلوماتان روسی را اخراج کرده‌اند!

کرملین

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه می‌گوید که به همان تعداد دیپلومات‌های روسیه که از بریتانیا، امریکا و کشور‌های دیگر اخراج شده‌اند، به همان تعداد دیپلومات‌های این کشور‌ها نیز از روسیه اخراج خواهند شد.

بیش از ۱۵۰دیپلومات روسیه از سوی بریتانیا، امریکا، ناتو و بسیاری کشور‌های اتحادیه اروپا و کشور‌های خارج از این اتحادیه به شمول اوکراین اخراج شده‌اند.

این دیپلومات‌ها در پاسخ به قضیه مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس پیشین روسیه و یولیا دخترش اخراج شده‌اند.

بریتانیا بر روسیه اتهام وارد کرده‌است که این دو نفر را در شهر سالزبری بریتانیا توسط ماده کیمیاوی فلج کننده اعصاب مسموم کرده‌است.

این مسئله تنش دیپلوماتیک را میان روسیه و غرب ایجاد کرده‌است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیروز گفت که سفیر امریکا در مسکو احضار شد و تصمیم روسیه برایش ابلاغ گردید.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه

وی افزود:

" جان هانتسمن سفیر امریکا در روسیه به وزارت خارجه روسیه احضار شده بود و سرگئی ریابکوف معین این وزارت در مورد اقدامات ما در برابر امریکا برایش معلومات داده‌است. اخراجِ به همان تعداد دیپلوماتان و گرفتن اجازۀ دوباره برای ادامه کار قونسلگری در سن پترزبورگ شامل اقدامات ماست."

امریکا اخیراً ۶۰ دیپلومات روسیه را اخراج کرد و به بستن قونسلگری روسیه در سیاتل امریکا دستور داد.

وزارت خارجه روسیه گفت که فعالیت قونسلگری امریکا در سن پترزبورگ تا دو روز دیگر باید به حال تعلیق در آید و ۵۸ دیپلومات امریکایی مسکو و دو دیپلومات ایالات متحده، شهر یکاترینبورگ روسیه را الی پنج‌شنبه آینده ترک کنند.

وزارت خارجه امریکا گفته‌است که با تصمیم روسیه در خصوص اخراج دیپلومات‌های امریکایی متعجب نشده‌است و افزوده که این اقدام مسکو قابل توجیه نیست.

هدر ناوئرت سخنگوی وزارت خارجه امریکا

هدر ناوئرت سخنگوی این وزارت به خبرنگاران گفت که روسیه باید مانند یک قربانی عمل نکند.

وی اقدامات روسیه را تأسف آور خوانده‌است.

سرگئی اسکریپال جاسوس پیشین روسیه و یولیا دختر وی در چهارم مارچ یعنی حدود یک ماه پیش در شهر سالزبری بریتانیا در حالت بیهوشی یافت شدند.

مسکو می‌گوید که در مسمومیت این افراد دست ندارد و از بریتانیا خواسته‌است ثابت بسازد که درین رویداد دخیل نبوده‌است.