نی: وضعیت خبرنگاران در افغانستان در حال بدتر شدن است

دیده بان حمایت از رسانه‌های افغانستان وضعیت خبرنگاران را در کشور رو به بدتر شدن می‌خواند و تأکید می‌ورزد که با این وضعیت حتی پایتخت نیز برای فعالیت خبرنگاران کشور جای مصون نیست.

مجیب خلوتگر رئیس اجرایی نی که روز یک‌شنبه «۱۲ حمل ۱۳۹۷» گزارش سال گذشته هجری خورشیدی از وضعیت خبرنگران و رسانه‌ها را ارائه می‌کرد، حکومت را به ۱۶ مورد بازداشت خبرنگاران، استخدام خبرنگاران در سمت‌های دولتی و تلاش برای نفوذ در رسانه‌ها متهم می‌کند.

مجیب خلوتگر رئیس اجرایی نی

وی گفت:

"وضعیت خبرنگاران دارد هر روز بدتر می‌شود و دیگر حتی ما از این پس در نزدیکی ریاست جمهوری نیز شاهد مصونیت خبرنگاران نخواهیم بود و اگر اینجا احساس مصونیت نکنیم، در هیچ جایی از افغانستان مصون نخواهیم بود."

آقای خلوتگر می‌گوید گزینش خبرنگاران از سوی حکومت در سمت‌های گونه گون که شمار آنان به ۵۰ تن رسیده، تلاشِ بوده برای خاموش ساختن صدای آزادی بیان و اکنون شماری از این خبرنگاران مخالف آزادی بیان شده‌اند که جفای بزرگ و خیانت به قربانی‌ها در راستای حفظ آزادی بیان است.

از بدتر شدن وضعیت خبرنگاران در کشور در حالی نگرانی می‌شود که دفتر نی می‌گوید تنها در یک هفته گذشته مواردی چون سوء قصد قرار گرفتن تصویر بردار خبرگزاری "اسوشیتد پرس" لت و کوب تصویر بردار تلویزیون آریانا و ضرب و شتم مدیر خبر رادیو شیبه را در کابل ثبت کرده‌است.

یافته‌های این نهاد در سال ۱۳۹۶ هجری خورشیدی نشان می‌دهند که ۱۶۶ مورد خشونت، ۱۹ مورد قتل، ۴۱ مورد زخمی شدن خبرنگاران، ۲۳ مورد لت و کوب و ۶۷ مورد تهدید را خبرنگاران در کشور شاهد بوده‌اند.

دیده‌بان حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان تأکید می‌ورزد که با ثبت این موارد، خشونت در برابر خبرنگاران در سال ۱۳۹۶ در مقایسه به سال ۱۳۹۵ هجری خورشیدی ۵۱ درصد افزایش داشته‌است.

اما امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان؛ تلاش حکومت به خاموش ساختن آزادی بیان را رد می‌کند.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

وی افزود:

"ما یک انعطاف قابل توجه برای رسیده‌گی به مشکلات خبرنگاران داریم و اراده این را داریم که هیچ خبرنگار مورد آزار و اذیت قرار نگیرد و اگر چنین شد کمیتۀ است که به آن رسیده‌گی می‌کند و نهاد‌های مربوطه مؤظف استند افرادی را که در برابر خبرنگاران بی‌احترامی کنند مورد مجازات قرار دهند و هیچ‌گاه نمی‌خواهیم که این دستآورد «آزادی بیان» خدشه دار گردد."

با این همه، انتقادها از عدم رسیده‌گی به دوسیه قتل و خشونت در برابر خبرنگاران از دیگر مواردی است که شماری از خبرنگاران از آن انتقاد می‌کنند و می‌گویند اگر وضعیت این چنین ادامه یابد صدمه بزرگ به کار و فعالیت خبرنگاران و رسانه‌ها در کشور خواهد بود.

از سوی دیگر مجیب خلوتگر تأکید می‌کند که اگر وضعیت این گونه ادامه یابد، سال روان نیز سال بدی برای خبرنگاران خواهدبود.

نظیفه محبوبی