محمد علم ایزدیار: همدردی مولانا فضل‌الرحمن با حمله کندز رنگ سیاسی دارد

پس از آن‎که مولانا فضل‌الرحمن رهبر حزب جمعیت علمای پاکستان رویداد کندز را تقبیح کرده و فردا جمعه مردم را به‌خاطر تقبیح این رویداد به مظاهره فرا خواند، شماری از اعضای شورای ملی افغانستان می‎گویند که این اعتراض مولانا فضل‌الرحمن همدردی انسانی نه، بلکه رنگ سیاسی دارد.

محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه روز پنجشنبه «۱۶ حمل ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که در گذشته نیز در افغانستان به افراد ملکی تلفات وارد شده‎اند، اما وی هیچ‎گاه صدای احتجاج را بلند نکرده‎است.

به‌گفته ایزدیار، این بار گفته می‎شود که در حادثه کندز به‌شمول شماری از اعضای شورای کویته، تعدادی از مقامات بلند پایه طالبان کشته شده و به همین دلیل این بار فضل‌الرحمن عکس‌العمل نشان داده‎است.

محمد علم ایزدیار

وی افزود:

"این‎که فضل‌الرحمن تنها حادثه کندز را تقبیح کرده و از آن ابراز نگرانی کرده‎است، شاید دلیل‎اش این باشد که گفته می‌شود در این حمله هوایی شماری زیادی از رهبران طالب و تعدادی از اعضای شورای کویته کشته شده باشند، پس همدردی مولانا فضل‌الرحمن تنها جنبه سیاسی داشته و همدردی انسانی نیست."

این در حالیست که مولانا فضل‌الرحمن رهبر حزب جمعیت علمای پاکستان رویداد کندز را تقبیح کرده و گفته‎است که در عکس‌العمل به این رویداد فردا جمعه در سراسر پاکستان مظاهره می‎کنند.

فضل‌الرحمن به رسانه‎های پاکستانی گفته‎است که این حمله هوایی بالای شاگردان مدرسه صورت گرفته‎است و در اثر آن اطفال کشته شده‎اند.

این مولانای پاکستانی همچنان گفته‎است که هدف قرار دادن اطفال دشمنی آشکار با اسلام و مسلمانان می‎باشد، اما وزارت دفاع افغانستان کشته شدن افراد ملکی در این حمله را رد کرده‎است.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رسانه‎ها گفته‎است که این حمله پس از اطلاعات دقیق روز دوشنبه هفته جاری بالای یک نشست نظامی طالبان مسلح در ولسوالی دشت ارچی صورت گرفته که در نتیجه آن ۱۸ مقام بلند پایه طالبان مسلح کشته و ۱۲ تن دیگر شان زخمی شده‎اند.

هرچند پس از وقوع این رویداد شماری از اعضای ولسی جرگه، باشنده‎گان محل و فعالان مدنی ادعا کردند که در این حمله هوایی به تعداد افراد ملکی تلفات وارد شده‎است، اما وزارت دفاع می‎گوید که افراد ملکی به‌طور خاص اطفال با فیر مرمی از سوی طالبان مسلح کشته شده‎اند.

ریاست جمهوری افغانستان گفته‎است که به هدف بررسی رویداد هیئت را به محل فرستاده‎است تا مشخص سازد که در این رویداد افراد ملکی کشته شده‎است یا طالبان مسلح.

در این حال شماری از اعضای کمیسیون روابط بین‌المللی ولسی جرگه می‎گویند که سیاسیون پاکستانی با این گونه حرکت‎ها تلاش می‎کنند تا مردم در برابر حکومت افغانستان عکس‌العمل نشان دهند.

یون: افغان‎ها آگاه شده‎اند و فریب این توطئه‎ها را نمی‎خورند.

آرین یون یک عضوی این کمیسیون روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت:

"اظهاراتی را که مولانا فضل‎الرحمن در مورد افغانستان به خصوص کندز ارائه کرده‎است یک دلیل‌اش این است که آنان می‎خواهند تا مثل پشتون‎های که در پاکستان در برابر حکومت برخاسته و خواستار حق‌شان شده‎اند، تلاش می‎کنند که وضعیت مشابه را در افغانستان هم بیاورند و مردم را در برابر حکومت برخیزانند."

اما خانم یون با اطمینان می‎گوید که حالا افغان‎ها آگاه شده‎اند و فریب این‌گونه توطئه‎های بیگانه‎گان را نمی‎خورند.

آرین یون این را نیز می‎گوید که پیش از این در مناطق مختلف پاکستان به‌شمول وزیرستان شمالی صدها فرد ملکی از سوی اردوی این کشور کشته شده و ده‎ها تن دیگر نیز لادرک می‎باشند، اما مولانا فضل‌الرحمن به خاطری خاموش است که این مولانای پاکستانی متعهد به خاک‌اش می‎باشد.

قابل یادآوریست که پیش از این به‌شمول مولانا فضل‌الرحمن بسیاری از رهبران مذهبی و احزاب آن کشور جنگ در افغانستان را روا خوانده و حکومت افغانستان را متهم به حمایت از مخالفان مسلح کرده‎اند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده