لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۶

والی کندز: حمله دشت ارچی به‌گونه جدی و بی‌طرفانه بررسی می‌شود


عبدالجبار نعیمی والی کندز به مردم دشت ارچی این ولایت اطمینان داد که وی رویداد اخیر این ولسوالی را با هیئت با صلاحیت اعزامی کابل به‌گونه جدی و بی‌طرفانه بررسی می‌کند و نتایج آن را به زودی با مردم شریک می‌سازد.

والی کندز این مطلب را در نشستی بیان نمود که در آن هیئت با صلاحیت اعزامی کابل، علمای کرام، فعالان مدنی و باشنده‎گان ولسوالی دشت ارچی این ولایت نیز حضور داشتند.

وی در خطاب به مردم گفت که به جای احساسات از صبر و حوصله‌مندی کار بگیرند و فریب تبلیغات بی‌اساس دشمن را نخورند و در یک فضای کاملاً اعتماد برای حل این مشکل با اداره محلی کندز و کمیسیون حقیقت‌یاب که جهت بررسی این رویداد به این ولایت اعزام است همکاری نمایند تا این رویداد به شکل عدلانه و شفاف بررسی شود.

والی کندز
والی کندز

او افزود:

"ما در مورد رویداد ولسوالی دشت ارچی به دقت کامل تحقیق می‌کنیم و به دقت بالای آن کار می‌کنیم و با بسیار دقت در مورد بررسی و تحقیق این رویداد گام‌های بیش‌تری برداشته شده‎است و تمامی جزئیات این رویداد را ما در کمترین زمان با شما شریک می‌سازیم."

از سوی هم طاهر صافی مشاور رئیس جمهور نیز در جریان سخنانش گفت که کمیسیون حقیقت‌یاب به‌گونه‌ جدی در مورد رویداد ولسوالی دشت ارچی تحقیق می‌کند و افزون بر آن از مردم خواست که در خصوص بررسی و تحقیق این رویداد با آنان همکاری همه‌جانبه نمایند تا در زودترین فُرصت نتایج این بررسی را با مردم شریک بسازند.

صافی افزود:

"جلالتمآب محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور را رویداد ولسوالی دشت ارچی خیلی متأثر و غمگین ساخت وی گفت به اندازه غمگین هستم گویا که فرزندان خودم شهید شده باشند، وی از طریق من مراتب تسلیت و همدردی خود را به تمامی مردم کندز اعلام کرده و همچنین برای زخمی شده‎گان این رویداد شِفای عاجل می‌طلبد."

کندز
کندز

از جانبی دیگر برخی از عالمان دینی و متنفذان اقوام کندز از هیئت اعزامی کابل و اداره محلی این ولایت خواستند که این رویداد را در پرتو قانون اساسی کشور و در روشنایی اصول اسلامی به‌گونه شفاف بررسی نمایند.

از سوی هم اداره محلی کندز و هیئت حقیقت‌یاب به مردم این ولایت اطمینان دادند که آنان در خصوص این رویداد با تمامی قوت تحقیق می‌کنند و نتیجه آن را با مردم شریک می‌سازند.

کمیسیون حقیقت‌یاب که در رابطه به تحقیقات در مورد رویداد اخیر در ولسوالی دشت ارچی به روز چهارشنبه به کندز رسیده‎است.

ریاست این کمیسیون را جنرال خدایداد هزاره به دوش دارد و در آن مشاوران ریاست جمهوری و نماینده‎گان وزارت‌های دفاع، داخله، شورای امنیت، لوی سارنوالی و اداره ارگان‌های محلی هم شامل اند و کار خود را آغاز کرده‌اند.

اما قبل از این مقام‌های امنیتی کندز گفته بودند، به روز دوشنبه نیروهای هوایی افغان در منطقه‌ای دفتانی ولسوالی دشت ارچی یک تجمع مخالفان مسلح حکومت را هدف قرار داده بودند، اما مخالفان مسلح حکومت می‌گویند که این حمله بر یک مدرسه دینی صورت گرفته و در آن ده‌ها فرد ملکی کشته و زخمی شده‌اند.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG